07 Februari, 2014

Perhubung Awam; Pembuat imej dan Hubungan.

Orang putih berkata, :do not judge a book by its cover."
Tetapi penerbit bukan main habiskan wang untuk menjadikan "cover" cover line! Ini membuktikan imej mempunyai pengaruh yang tertentu dalam proses mencipta persepsi. Secara keseluruhannya, imej juga penting, walaupun banyak yang berkata "aku mahu isteri yang cantik perangainya,". menyedari kebenaran ini, pekerjaan Perhubung awam atau lebih dikenali sebagai Public relations practitioners pun munculah.

Di Amerika Syarikat, Pekerjaan "Perhubung Awam" merupakan bidang profesional, sama seperti pekerjaan seorang doktor atau seorang peguam. Malahan, peranan pekerjaan ini sangat besar dalam dunia modern ini. Ahli perhubungan Awam diperlukan dalam dunia politik, dalam dunia korperat, dalam dunia hiburan, dalam bidang perubatan dan banyak lagi. Mungkin anda tertanya tanya kenapa mereka berada di mana-mana sahaja. Jawapannya, adalah kerana mereka berkerja sebagai orang tengah antara orang awam dan organisasi. Tetapi, peranannya bukan sekadar orang tengah atau penyampai mesej, tetapi pemjaga, pembaiki dan pengekal imaj organisasi yang menjadi boss mereka. Sebagai contoh, dari segi bidang politik, ahli perhubungan awam haruslah menjaga hubungan dan imej baik antara ahli politik/parti politik nya dengan orang awam agar sokongan dan pengaruh mereka cukup untuk menjadikan, menguatkan atau memperbaiki posisi mereka pembuat polisi dan kerajaan, lebih-lebih lagi negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

Tetapi bagaimana pula dengan bidang korperat? Seperti yang kita tahu, Korporat juga mempunyai sasaran pasaran dan Ahli perhubungan awam haruslah bertindak sebagai pengantara antara sasaran pasaran dan badan korperat. Tetapi, Para perhubung Awam juga memainkan peranan sebagai orang tengah antara badan korporat dengan pemegang saham. Begitu juga dalam bidang bidang lain yang memerlukan hubungan antara dua pihak. Secara ringkasnya, Perhubungan Awam ini akan wjud peluang pekerjaannya apabila terdapatnya organisasi yamg memerlukan imej baik dan menanamkan nama atau mempengaruhi golongan sasaran mereka.

Pada masa yang sama, mereka juga orang yang menguruskan hal hal yang berkaitan dengan hubungan media dengan organisasi mereka. Hal ini kerana media massa sangat penting untuk membentuk imej dalam kalangan mereka yang begelar orang awam. Saya percaya semua orang tahu bahawa media massa adalah speaker paling + amat + ter+lalu++++ sangat besar sekali (kesalahan tata bahasa) yang mampu menyebarkan berita kepada sejumlah bilangan manusia yang begitu besar. Bukan itu sahaja, sebarang perkara yang berkaitan dengan persembahan imej organisasi adalah berada dalam skop pekerjaannya.

Sesungguhnya, sesiapa yang berhajat mahu menjadi seorang perhubung awam, hendaklah dia seorang yang sangat penyabar, yang kuat EQnya dan kuat mentalitinya. Kalau nak tau lebih lanjut berkaitan dengan skop pekerjaan Perhubung Awam, teruskanlah bacaan anda pada lain entry!

(Sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan