05 September, 2011

Sejarah hitam Concorde

Tahukah anda bahawa sejarah manusia pernah mencatatkan suatu ciptaan yang sangat mengkagumkan? Hasil tersebut mampu bergerak melebihi 2200 km per jam iaitu dua kali kelajuan bunyi. Ciptaan ini telah dinamai "Concorde", yang diberi oleh British. Paada asalnya, nama untuk kepal berkelajuan tinggi itu hanya dieja dengan C O N C O R D tetapi wokal E telah ditambahkan atas tujuan menghargai sumbangan negara perancis yang bekerja sama dengan British untuk menyempurnakan jentera pengangkutan ini. Walau bagaimana pun, kenderaan ini tidak digunakan lagi semenjak tahun 2003 lagi. Sepanjang kapal terbang supersonik ini berkhidmat, terdapat satu kemalangan yang dasyat berlaku.

Trajidi dasyat yang dimaksudkan dalam sejarah Concorde ialah peristiwa Pesawat Air France 4590 Concorde terhempas di Negara Prancis iaitu di Charles de Gaulle International Airport. Peristiw ini sekaligus telah menghancurkan rekod keselamatan penerbangan Concorde yang terpelihara selama 25 tahun. Trajidi yang berlaku pada 25 Julai tahun 2000 ini telah mengorbankan 113 nyawa iaitu 100 orang penumpang, 9 kru pesawat tersebut dan 4 orang awam. Seperti yang dicatatkan dalam artikal Wikipedia, mejoriti nyawa yang terkorban adalah orang jerman iaitu seramai 96 orang daripada 100 penumpang.

Seterusnya, kita melihat peristiwa ini dengagn lebih terperinci lagi. Pesawat Air france 4590 concorde ini sebenarnya mahu membawa muatannya dari Charles de Gaulle International Airport hingga ke destinasinya iaitu John F. Kennedy International Airport di Amarika Syarakat. Pesawat yang berlepas pada 4 40 petang itu musnah hanya dalam 120 saat sahaja kerana berlaku kebakaran pada bahagian sayap kiri pesawat tersebut. Menurut pegawai yang bertugas di menara kawalan pada waktu itu, Gilles Logelin, Pesawat itu mula kelihatan terbakar di bahagian belakang sayap kiri setelah kenderaan udara itu mencapai kelajuan 328 km per saat. Beliau telah memberi isyarat kepada kepten Marty, juru terbang pesawat tersebut tetapi keadaan pada masa itu sudah tidak selamat untuk terusmemberhentikannya kerana pesawat tersebut memerlukan sekurang-kurangnya 300 km untuk berhenti sedangkan landasan pelepasan hanya tinggal 200 km sahaja. Kesannya, Kapton Marty terpaksa menerbangkan pesawat tersebut untuk mencari cara yang lain menyelamatkan keadaan ini.

Menurut ditektif siasatan, Enjin 2 pesawat tersebut telah dimatikan Kapton Marty apabila menerima isyrat daripada alat penggera yang terdapat dalam karpit. Keadaan ini menjadi lebih parah apabila Enjin 1 juga kehilangan fungsi kemudiannya. Kesannya, Kapten Marty terpaksa menggunakan segala ilmu dan pengalamannya untuk mengawal keseimbangan pesawat tersebut. Cabaran juru terbang yang berumur 54 tahun itu menjadi lebih hebat apabila sayap kiri pesawat mulai cair berikutan suhu yang terlalu tinggi pada pembakaran di bahagian bawah sayap tersebut. Nasib yang seperti jatuh ditimpa tangga ini menyebabkan juru terbang antara bangsa ini terpaksa tunduk kepada takdir bahawa dia tidak mungkin selamat. Pesawat itu terhempas di Les Relais Bleus Hotel setelah hilang kawalan di atas udara.

Apakah puncanya? Mengapakah ia mesti berlaku? Siapakah yang perlu dipersalahkan? Sebuah pakatan penyasatan telah ditubuhkan untuk menyelesaikan segala persoalan yang timbul. Menurut laporan siasatan mereka, punca pembakaran adalah merupakan kesan daripada letupan tayar. Penyataan ini telah disokong dengan cebisan getah yang seberat 4.5 kg yang ditemui di tepi landasan. Kesan hentakan pada permukaan luar tangki minyak juga telah dikaitkan dengan letupan tayar tersebut. Mereka berpendapat bahawa kebakaran ini adalah diakibatkan oleh hentakan serpihan letupan getah yang bergerak pada momentom yang tinggi. Pada masa yang sama, para penyasat turut menyatakan bahawa litar pintas yang berlaku pada bahagian belakang juga menjadi pemangkin kepada pembakaran. Litar pintas tersebut dipercayai berlaku akibat daripada serpihan letupan tayar yang tersesat ke dalam sistem pengwayeran di bahagian belakang. Kombinasi keadaan ini menyebabkan Pesawat itu menjadi bebola api yang terbang. Persoalannya, Mengapakah Tayar Pesawat Air France 4590 Concorde boleh meletup pada saat-saat yang penting itu? Pihak penyasat juga berjaya menjawab persoalan tersebut. Tayar tersebut meletup dan menghasilkan gangguan kepada pesawat lain hanya kerana terpijak di atas sebatang logam yang diperbuat daripada Aloi dengan 435 mm. Menurut mereka lagi, logam itu merupakan salah satu bahagian daripada Pesawat Continental DC 10 yang berlepas 5 minit sebelum concorde itu berlepas.

Kesan daripada peristiwa itu, British Airlines dan Air france telah memberhentikan perkhidmatan penerbangan concorde untuk tujuan pengubahsuaian. Antara perubahan termasuklah dinding tangki yang lebih tahan hentakan, Taya yang lebih tahan tekanan dan sistem wayar yang lebih kukuh. Usaha-usaha ini sebenarnya adalah sebagai langkah untuk meneruskan perkhidmatan penerbangan super sonik ini dalam kalangan kita. Malangnya, kos penyelengaraan terlalu tinggi sementara permintaan untuk penerbangan tersebut semakin berkurangan. Sebagai langkah yang bijak, perkhidmatan ini telah diberhentikan. Penerbangan yang terakhir jatuh pada 24 bulan Oktober tahun 2003. Mungkin peristiwa inilah yang merupakan permulaan bagi suatu pengakhhiran riwayat perkhidmatan Concorde

Berdasarkan peristiwa ini, kita telah melihat betapa parahnya kesan sekiranya kita lalai dengan sesuatu perkara. Jadi, Marilah kita membaiki diri dengan menjauhi kelalaian. Sesungguhnya, kelalaian inilah yang akan menjahanamkan sesuatu perkara sekiranya kita sentiasa mempratikkannya.

3 ulasan: