09 April, 2014

Takut Kepada Kesakitan?

AMARAN!!

1. tulisan ini mengandungi sedikit elemen keseraman.

2. Kesemua watak dalam kisah ini tiada kaitan dengan sesiapa yang masih hidup atau yang telah mati, dan persamaan nama hanya bersifat kebetulan semata-mata.

3. Pandangan yang dihasilkan hanya pandangan semata-mata dan MejaLogam dan penulisnya tidak akan bertanggungjawab keatas sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami pembaca hasil daripada pembacaan tulisan ini.

"Sudah lama aku menunggu hari ini! Sudah terlalu lama!". Seakan-akan orang gila lakunya apabila disebut dengan intonasi gembira bercampur pilu. Pandangan matanya yang sukar digambarkan itu hanya menambahkan lagi rasa seram-sejuk kepada mereka yang menatapnya.
"Apa yang kau mahu dari aku kau cakap aja lah, jangan angkat pisau tu macam tu," Roi hanya dapat merendahkan keangkuhannya dalam keadaan yang bagai telur di hujung tanduk ini. Kakinya sedikit begetar ketakutan. Tangannya berpeluh sejuk da bulu romanya tegak. Jejaka tegap itu tidak pernah berasa takut sebegitu rupa walaupun sering dia bermain "game" berdarah yang diharamkan oleh mereka yang lemah jantung. Dia tidak tahu apa yang ditakutkan. Apa yang pasti, dia sudah mengetahui kenyataan bahawa seberani manapun seseorang, ada sahaja ketakutan yang terselit di dalam dirinya.

Zet melangkah pelahan dengan pisau kecil di tangan kanannya. Setiap langkah disusun tenang, kemas dan tidak gopoh. Sekali-sekala, langkahnya menghasilkan bunyi yang cukup jelas dan berdengun hasil pantulan bunyi dari dinding dan bumbung bengkel terbiar itu. Walaupun tidak berlampu, pisau yang dipegangnya itu memantulkan cahaya biru yang kelihatan samar-samar, dan seakan-akan sudah mengambarkan ketajamannya kepada Roi.

"Zet, tolonglah, kau nak apa pun aku kasi, janganlah macam ni. Kita boleh berbincang! Letakkan pisau tu dan kita berbincang kat kedai mamak yang kau suka pergi tu! Aa A Aku belanja!" Roi bertambah cemas melihat Zet yang semakin hampir dengannya. Hendak sahaja dia berlari tetapi posisinya yang terlalu jauh dari pentu keluar menipiskan lagi peluang untuk berbuat sedemikian. Zet yang membelakangkan pintu keluar itu hanya terus ketawa melihat kepucatan wajah kawannya itu. Bengkel yang sudah berada dalam kekuasaannya dijadikan panggungwayang, menonton gelagat seorang pelakon realiti kisah seram di hadapannya . Pelahan-lahan, tangan kirinya pula mengankat sebilah Parang yang sudah lama dia bawa bersama. Langkahnya terhenti dan matanya terbeliak menatap tepat ke arah Roi dengan kedua-dua tangan bersenjata tajam.
"Oh Roi, kau mahu yang mana? Pisau ke parang?". Zet kemudiannya bersambung ketawa gila. Ayatnya dibahasakan separuh garau dan pelahan tetapi cukup jelas kepada pendengarnya. Sekali-sekala, matanya yang terbeliak itu terkelip dan kelipan itu tidak menghalang keseraman pandangan tajamnya. Roi yang sudah kecut perut hanya dapat membisu. Mahu sahaja dia pengsan dan tidak sedarkan diri agar perasaan takut yang menguasai dirinya itu ghaib sekelip mata. Namun, pengsan atau tidak bukan dalam kawalannya.
"Hehehe, Z Z Zet, ko kau je je jangan gurau lah, ni da dah lelebih dah ni. A aku ta tak boleh main dengan gurau yang sehebat tu la.". Bebola mata Roi bergerak liar tidak mampu bertentangan dengan sumber ketakutan di hadapannya itu. Sekali-sekala, tangannya bergerak-gerak tidak senang. Jantungnya berkompang kencang dan nadi-nadinya juga memainkan irama dampingan yang rentaknya berselang-seri. Peluh sejuk mulai mengalir menitis ke bumi.
"Oh Roi, kenapa ni? Aku tak gurau lah. Kau cakaplah nak mana satu? Aku akan bagi! Hehehe. Aku akan bagi. Jangan takut." Zet kembali melangkah dan kini, gengamannya lebih ketat berbanding tadi. Mata pisau itu digesir-gesir dengan mata parang. Dan bunyi nyiring pun bertahta untuk beberapa saat di bengkel. Kemudiannya, langkahnya kembali berhenti dan mata perak kedua-dua senjata pun dihulur ke arah Roi.
"aku aku Aku tak tak n nak. mmamamaamana mana pun aa aku tak nak, Zet. Kau Kau ja jangan la h buat a aku macam ni!".
"Oh, kau tak nak ya. Tak apa. Aku akan pilih untuk kau dan paksa kau rasa juga. hehehe, hehehehehehe."
Tawa seram itu hanya menambahkan lagi ketakutan Roi. kemudian pisau kecil itu pun di angkat tinggi dan langkahnya pula dimajukan ke arah mangsanya.
"Jangan takut, kau tak akan mati. Aku cuma mahu kau belajar dan berkawan dengan rasa sakit saja. Jangan takut."
Langkahnya berubah rentak. Setiap langkah bertambah lambat dan setiap perkataan bertambah jelas.
"Jangan Zet, Jangan Zet!" Roi yang tidak memiliki apa-apa kemakhiran seni mepertahankan dri itu hanya berbekalkan daging dan tulangnya yang sudah jelas lebih rapuh berbanding senjata tajam yang dipegang Zet.
"Aku tak akan terus tikam kau. Kau kawan aku, macamana aku tak kesian dengan kau? Aku kesian dengan kau." Zet pula menangis seperti seorang yang kematian kawan dan kemudiannya ketawa seperti orang gila!
"Aku hanya akan membuat kau cinta kepada kesakitan! Kau cuma takut kepada kesakitan sahaja bukan? Kalau tak sakit, kau tak akan takut! Tapi kau kawan aku. Kau kawan aku."
Air mata Roi mula membanjiri kelopak matanya. Dalam hatinya, dia hanya memohon keampunan dan pertolongan dari Tuhan agar dirinya tidak diapa-apakan.
"Roi, Zet dah tolong Roi pilih. Zet kata dia nak Pisau. Zet kawan Roi, dan Roi pun nak pisau. Lepas tu, parang pun Zet mau. Jadi Roi ambillah dua dua ya! hehehehe. heheheheheheheh" Ketawa Zet bertambah liar dan gila. Dengan sekelip mata pisau kecil itu pun ditikam ke arah Roi yang sudah terpejam matanya. -----------

Adakah kita takut kerana kesakitan yang bakal kita terima? Adakah kesakitan itu yang akan mendisiplinkan kita? Jika kesakitan itu akan menjadikan diri ini mulia, biarlah kesakitan itu dijadikan ingatan agar diri yang penakut ini bebas dari sebarang dosa yang bakal dilakukan atau sedang dilakukan. Ingat, kesakitan di dunia yang sudah kita takut ini tidak setanding dengan kesakitan yang bakal kita terima di neraka kelak. Tidak kira apa agama kita, hukuman di neraka sentiasa hukuman seburuk-buruk hukuman dan kesakitan yang akan dialami adalah sesakit-sakit kesakitan. Bayangkan bertapa pedihnya apabila kita dilukakan dengan luka yang pernah kita alami. Gandakan kesakitan itu dan bayangkan kesakitannya. Bayangkan apakah rasa sakit yang akan kita alami apabila kita diseksa dengan pelahan-lahan sehingga bboleh mengakibatkan kematian. Dan kita akan takut untuk melakukan dosa kerana kita seharusnya takut kepadanya.

(Sekadar menyeru ilham)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan