Tahukah anda bahawa sejarah manusia pernah mencatatkan suatu ciptaan yang sangat mengkagumkan? Ciptaan ini mampu bergerak melebihi 2200 km per saat iaitu dua kali kelajuan bunyi dan sekali gus memendekkan masa penerbangan bagi destinasi yang beribu batu jauh. Ciptaan ini telah dinamai "Concorde" yang diilhamkan oleh British. Paada asalnya, nama untuk pesawat penumpang super sonik itu hanya dieja dengan C O N C O R D tetapi wokal 'E' telah ditambahkan sebagai tanda penghargaan kepada sumbangan perancis yang bekerja sama untuk menyempurnakan kenderaan ini. Walau bagaimana pun, concorde tidak lagi berkhidmat semenjak tahun 2003 sehingga sekarang.
Sepanjang perkhidmatannya dalam 27 tahun, terdapat satu kemalangan yang dasyat berlaku dan kemalangan itu tidak ubah seperti satu tragidi yang sangat mengerikan. Semuanya bermula pada petang 25 Julai tahun 2000, iaitu terhempasnya Pesawat Air France 4590 di sebuah hotel di Gonesse. Dalam masa sependek 120 saat sahaja, 113 nyawa telah terkorban iaitu 100 penumpang, 9 orang kakitangan pesawat dan 4 orang awam. Seperti yang dicatatkan dalam artikal Wikipedia, mejoriti penumpang yang meninggal dunia berbangsa Jerman iaitu 96 orang. Lebih menyedihkan lagi, kemalangan ini juga telah menamatkan rekod keselamatan pesawat concorde yang terpelihara selama 25 tahun semenjak kali pertama ia diperkenalkan untuk berkhidmat.
Seterusnya, kita melihat peristiwa ini dengagn lebih terperinci lagi. Pesawat Air france 4590 ini sebenarnya mahu membawa muatannya dari Charles de Gaulle International Airport hingga ke destinasinya iaitu John F. Kennedy International Airport di Amarika Syarakat. Pesawat yang sepatutnya berlepas pada pukul 3 50 petang telah ditangguhkan sejam kerana memerlukan penyengaraan. Proses penyengaraan itu juga diarahkan oleh kepten Christian Marty, juruterbang Air France 4590 itu sendiri. Seperti pesawat-pesawat yang lain, Air France 4590 bergerak pada kelajuan yang semakin meningkat di atas landasan penerbangan sebelum berlepas. Tiada apa-apa yang berlaku sehinggalah badan pesawat itu mula dimamah api.
Menurut salah seorang saksi, Gilles Logelin, pegawai yang bertugas di menara kawalan pada masa perlepasan pesawat itu, terdapat api pada bahagian belakang Air France 4590 semasa concorde itu mahu berlepas. Lantas, beliau telah menghubungi kepten Marty, Juru terbang pesawat tersebut tentang keadaan yang mencemaskan itu. Malangnya, AF 4590 sudah terlalu jauh untuk berhenti dengan selamat pada masa tersebut kerana pesawat itu memerlukan landasan yang panjangnya 3000 m sedangkan jarak yang berbaki hanya 2000 m sahaja. Tambahan pula, kelajuan AF 4590 yang sudah mencecah 328 km per saat pada masa itu sudah bersedia untuk terbang. Jadi, kapten Marty tiada pilihan lain selain membiarkan pesawat yang bermasalah itu terpisah dari landasan 4000 m itu.
Menurut ditektif siasatan, enjin nombor 2 pesawat tersebut telah dimatikan Kapton Marty apabila menerima isyrat daripada alat penggera yang terdapat dalam karpit. Keadaan ini menjadi lebih parah apabila Enjin 1 juga kehilangan fungsi kemudiannya. Kesannya, Kapten Marty terpaksa menggunakan segala ilmu dan pengalamannya untuk mengawal keseimbangan pesawat tersebut. Cabaran juru terbang yang berumur 54 tahun itu menjadi lebih hebat apabila sayap kiri pesawat mulai cair berikutan suhu yang terlalu tinggi hasil kebakaran yang berlaku di bahagian bawah sayap tersebut. Nasib yang seperti jatuh ditimpa tangga ini menyebabkan juru terbang antara bangsa ini terpaksa tunduk kepada takdir bahawa dia tidak mungkin selamat. Akhirnya, pesawat itu terhempas di Les Relais Bleus Hotel setelah hilang kawalan di atas udara.
Menurut laporan rasmi siasatan, punca pembakaran adalah merupakan kesan daripada letupan tayar. Penyataan ini telah disokong dengan cebisan getah tayar yang seberat 4.5 kg yang ditemui di bahagian tepi landasan pelepasan. Cebisan tayar tersebut dipercayai bergerak dengan momentom yang tinggi dan menghentak tangki minyak pesawat super sonik itu dan Hentakkan itu bukan sehaja merosakkan sayap tetapi juga telah mengakibatkan pertumpahan minyak dari tangki minyak yang terletak pada sayap tersebut. Pada masa yang sama, wayar utama untuk kawalan gear pendaratan juga menyumbang kepada kebakaran yang dasyat itu. Percikkan elektrik yang terhasil daripada wayar itu telah menjadi pemangkin kepada kebakaran setelah cebisan getah tayar juga tersesat ke bahagian tersebut.
Persoalannya, Mengapakah Tayar Pesawat Air France 4590 Concorde boleh meletup pada saat-saat yang penting itu? Kebiasaannya, tayar concorde mempunyai tekanan yang tinggi terutamanya semasa perlepasan. Malahan, terdapat juga beberapa kes letupan tayar melibatkan concorde. Tetapi insiden AF 4590 ini sedikit berbeza. Letupan tayar pesawat itu berlaku kerana tayar tersebut telah dipotong oleh sebatang logam yang diperbuat daripada Aloi dengan 435 mm. Hasil siasatan, kepingan logam yang kecil ini merupakan salah satu komponen dalam Continental DC 10, iaitu sebuah pesawat yang berlepas 5 minit sebelum AF 4590. Kepingan logam yang kecil ini telah mengakibatkan letupan tayar dan seterusnya cebisan getah dari letupan itu terpelanting dengan tenaga kinatic yang tinggi dan menghentak dinding tangki minyak pesawat tersebut disamping mengganggu sistem pewayaran bagi gear pendaratannya.
Kesan daripada peristiwa itu, British Airlines dan Air france, iaitu syarakat penerbangan yang memiliki concorde telah memberhentikan perkhidmatan penerbangan concorde untuk tujuan pengubahsuaian. Antara perubahan termasuklah dinding tangki yang lebih tahan hentakan, Taya yang lebih tahan tekanan dan sistem wayar yang lebih kukuh. Usaha-usaha ini sebenarnya adalah sebagai langkah untuk meneruskan perkhidmatan penerbangan super sonik ini dalam kalangan kita. Malangnya, kos penyelengaraan terlalu tinggi sementara permintaan untuk penerbangan tersebut semakin berkurangan. Sebagai langkah yang bijak, perkhidmatan ini telah diberhentikan. Penerbangan yang terakhir jatuh pada 24 bulan Oktober tahun 2003, iaitu penerbangan pesawat Concorde dari syarikat penerbangan British Airlines. Mungkin peristiwa inilah yang merupakan permulaan bagi pengakhhiran riwayat perkhidmatan Concorde.
(Sekadar berkongsi)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan