16 Disember, 2012

Fitnah dalam Media Massa

Tahukah anda bahawa fitnah itu akan memakan diri anda sendiri dalam dunia Media Massa? Media Massa yang telah dimaksudkan ialah buku, akhbar, majalah, siaran radio dan TV, filem serta media yang paling popular iaitu, internet. Ingat, facebook pun tergolong ya.

Terdapat 2 jenis fitnah yang melibatkan media massa iaitu:
1. Fitnah lisan, (Slander)
2. Fitnah bertulis, (Libel)

Ha, mari kita lihat fitnah mana yang lagi hebat.
Fitnah lisan (FL) lahir daripada sebutan mulut manusia. FL boleh happen di mana-mana dan boleh bermain sorok-sorok. Mungkin boleh diputarbelitkan daripada fitnah kepada salah faham, salah tafsir atau tiada niat untuk mengancam pihak yang disasarkan. Kalau tuan punya badan yang buat FL di media massa, yang menjadi mangsa FL itu boleh melancarkan serang balas dengan mengenakan saman (CUKUP-CUKUP!!).

Fitnah Bertulis (FB) bukan facebook; adalah fitnah dalam bentuk tulisan. Ada orang menyatakan mata lidah lebih tajam daripada mata pedang. Tetapi, kenyataannya, Mata pena atau mata printer lagi tajam berbanding mata lidah (dalam media massa sahaja). FB sangat hebat sehingga boleh melalaikan pelapis bangsa daripada kerja yang harus mereka kerjakan. Game satu hal, Gambar seksi dan tidak senonoh satu hal, dan macam-macam lagilah masalah jenayah siber. Ops, tersalah terang pulak. FB (fitnah bertulis) ini muncul dalam bentuk tulisan dan repotasi mangsanya akan teruk dijahanamkan. Sebagai pertukarannya, sesiapa yang melahirkan FB akan TERUK-TERUK disaman oleh mangsa yang kena FB tu. (lebih hebat berbanding FL).

Hmm, Kalau anda terkena FL mahupun FB, terus saja saman tuan punya perkataan (media massa tersebut atau tuan yang bertanggungjawab). Tapi, kalau kes itu dibawa masuk mahkamah, mungkin tuan punya FB/FL boleh menang hujah/bicara sebab peguam upahannya yang hebat bermain perkataan. Walau bagaimana pun, anda harus pastikan/buktikan lima perkara sebelum anda saman yang buat fitnah tu sekiranya anda tergolong atau layak menjadi mangsa kenyataan fitnah tersebut. Perkara-perkara yang dimaksudkan ialah:
1. Dia (mangsa fitnah) telah diancam oleh kenyataan tersebut.
Ini bermaksud repotasi dan nama baik mangsa fitnah terancam secara langsung mahupun tidak langsung. Kesannya, mangsa mungkin kehilangan pelluang pekerjaan, dipandang serong, diragui masyarakat dan hilang punca pencarian.
2. Dia telah dinyatakan dalam kenyataan (walaupun bukan nama)
Bukan semua kenyataan fitnah bersifat aktif dan dituju secara langsung kepada nama. Fitnah juga muncul dalam bentuk pasif iaitu melalui maksud tersirat, simbolik dan objek. Jadi, selagi fitnah itu berkaitan dengan mangsa walaupun bukan dengan namanya, fitnah itu tetap kesalahan yang boleh mengundang saman.
3. Kenyataan fitnah telah disiarkan/diterbitkan dalam media massa.
Memandangkan FL dan FB berkaitan dengan media, kenyataan palsu itu haruslah diterbitkan atau disiarkan dalam media massa. Sebenarnya, fitnah dengan menggunakan media masa sangat serius kerana kenyataan itu tersebar luas dan mencapai sejumlah penonton yang besar bilangannya.
4. Media massa yang bersalah (penyaran tanpa siasatan)
Kenyataan palsu yang telah disiarkan media massa tidak pun disiasat sebaliknya terus disiarkan. Kecuaian ini boleh mengundang saman yang mengorek wang tukang fitnah sebagai pampasan si yang diFitnah.
5. Kenyataan (fitnah) yang telah muncul dalam media massa adalah kepalsuan.
Nama pun fitnah, sudah tentulah sesuatu yang salah. Jika mangsa itu kata kenyataan itu fitnah tapi kenyataannya kenyataan itu nyata, bagaimana si mangsa itu nak menang bicara?

Oh ho...Jaga-jagalah anda di luar sana. Fikirlah sekali dua-dua sebelum buat apa-apa pada media massa anda wahai blogger, facebooker dan sejenis dengannya. Kalau kenyataan atau berita yang bakal anda poskan tidak anda pasti, janganlah siarkan sebaiknya. Bahaya!!

Ok, sampai sini sahaja buat kali ini. Sehingga berjumpa lagi di tulisan yang akan datang.
(sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan