08 Oktober, 2012

Aku tak suka Lipas

Aku cukup takut dengan lipas. Kau tahu, waktu aku kecil dulu, lipas berehat dalam bajuku. Selepas aku memakainya, mulalah berasa sesuatu yang sangat tidak selesa bergerak mengeletek belakangku. Aku penik. Aku mengelupur. Tapi lipas masih singgah pada bajuku. Entah apa yang lipas cari dengan baju tu.

Kenangan yang pahit itu menjadi model bahan ketawa rakan sebaya. Malah, aku juga menjadi mangsa buli mereka jika lipas berada berhampiran dengan aku. Jadi, aku cukup takut dan tak suka dengannya. Aku tak tahu mengapa makhluk tu mesti mudah dijumpai di rumahku. Yang lagi mustahak, mengapa lipas mesti melahirkan trauma dalam hidupku? Mengapa habitat lipas lebih kurang sama dengan manusia? Mengapa spesis lipas boleh bervariasi dari zaman beribu-ribu tahun dahulu sehingga tidak pupus pada hari ini?

Dalam mata sesetengah orang, lipas tu macam kucing di Malaysia. Boleh dibela dan dijaga sehingga besar. Panjang sampai 2 inci. Nasib baik aku bangsa Malaysia yang rakyatnya bencikan lipas. Kalau tak, habislah aku kena buli dengan lipas berdesir Madagascar rakan. Mungkin adik sendiri.

Lipas di Malaysia pula boleh terbang. Spesis yang dinamai Lipas Amerika ini cukup menakutkan. Boleh terbang tak apa sangat. spesis biasa yang Paling Besar pula tu. Lipas ni pantas berlari dan mengerikan. Yang dewasa boleh panjang sampai 4 cm. Geli geli geli!!! Besar dalam sais dah cukup bagus sebab susah nak masuk bilik aku tapi badan yang leper buat hal pulak. Dah leper macam tu, bawah pintu pun lut. Kenapalah lipas Amerika ada sayap? Kalau tak ada lipas macam lipas German kan bagus.

Kalau nak bunuh, memang tak habis. Dah lepak kat rumah, panggil pula lipan datang bersama. Tapi Lipan bagus sikit kerana lipan makan lipas. Tapi Lipan pun sama juga macam lipas, geli geli geli. Belambak pasang kaki. Aku tak suka lipaslah!!!!!!!!! Lipan pun tak suka

Selamat sejahtera kepada para pembaca MejaLogam Blogspot. Di sini, saya mengambil kesempatan untuk berkongsi sedikit ilmu berkaitan dengan lipas. Sebenarnya, lipas bukanlah serangga yang teruk sangat pun. Paling kurang, lipas makan sisa makanan manusia yang bersepah di merata-rata tempat. Sebagai cleaner percumalah katakan. Tapi, jangan sesekali beri peluang untuk lipas bersiar-siar di kawasan letak makanan. Sebab lipas bawa bersama kuman pada kakinya dan kuman-kuman ini boleh mengakibatkan keracunan makanan. Jadi, berjaga-jagalah semasa anda makan atau sakit perut dan cirit birit sepanjang hari.

(sekadar berkongsi)

1 ulasan:

  1. cadangan saya --> letak iklan Nuffnang di blog anda.dapat duit.

    BalasPadam