18 Oktober, 2012

Ilmu Baru Saya tentang Erhu.

Apa khabar kepada para pembaca yang sedang mengunjungi Halaman MejaLogam? Semoga dalam keadaan sihat dan sejehtera disamping kegembiraan. Untuk pengetahuan semua, saya sedang melibatkan diri dalam pancaragam Muzik Cina, (Chinese Orchestra) dan berperanan sebagai pemain Erhu. Walau bagaimana pun, masih terlalu jauh untuk saya bermain bersama-sama mereka yang membuat persembahan di atas pentas.

Pada masa yang sama, saya berpeluang belajar ilmu baharu berkaitan dengan Erhu daripada seorang "senior" yang juga seorang pemain Erhu. Saya telah mempelajari cara yang betul untuk mengikat Qian Jin pada Erhu dan saya mendapati cara ikatannya sangat unik. Malang sekali, saya tidak tahu bagaimana untuk terangkan langkah-langkah tersebut dalam ayat. Pada masa yang sama, saya juga telah didedahkan tentang langkah penyelaras kenyaringan bunyi dengan mngunakan ikatan benang selain daripada menggunakan penyelaras. Cara ikatannya tidaklah seperti qian jin tetapi tidak boleh diikat terlalu ketat. Ikatan itu harus kuat dan tidak mudah tertanggal. Kedudukan ikatannya adalah pada bahagian atas daripada ikatan qian jin dan harus berasingan mengikut tali. Tidak seperti Qian Jin yang diikat 15 lilitan atau lebih, dan 5 lilitan atau keatas pada kedua-dua tali di bahagian lehir Erhu, ikatan penyelaras ini adalah sedikit dan sekadar untuk mengubah kenyaringan bunyi sahaja.

Untuk bunyi Erhu yang sangat kuat sehingga boleh menganggu jiran bilik sebelah beradu, terdapat alat pengecil suara yang khusus untuk Erhu. Alat ini mengepit pada plastik yang terletak di atas kulit Sawa dengan tujuan mengurangkan getaran. Apabila getaran hasil geseran rerambut busur berkurang, bunyi Erhu pun pelahanlah. Malang sekali, pengecil suara ini tidak boleh dilaras macam pembesar suara. Bunyi Erhu akan dipelahangkan sebanyak 90% dan tidak lagi mengganggu orang lain semasa anda beraksi pada lewat malam.

Oh, ya. Sebelum itu, ingin saya bercerita tentang benang yang digunakan untuk mengikat Qian Jin. Sebaiknya, janganlah gunakan benang yang nipis. Tepal tak apa tapi janganlah tebal sangat. Tentang panjangnya, ukuran yang disarankan adalah satu depa orang dewasa. Sebenarnya, ukuran ini sudah lebih daripada cukup. Jadi, janganlah risau kalau tangan anda bukan panjang sangat macam tangan saya. (tangan panjang bukan bererti kuat mencuri tau). Seterusnya, tali itu akan mengikat lehir Erhu dengan 2 tali Erhu. Nak cerita caranya, masih seperti ayat saya di atas tadi, susah nak digambarkan pada ayat.

Sebelum tamatkan tulisan kali ini, saya ingin meminta maaf kepada anda yang sedang membaca kerana saya tidak dapat menulis sekerap bulan lalu. Kalau nak tahu lagi tentang erhu, teruslah membaca MejaLogam. (macamlah MejaLogam ni pandai sangat pasal Erhu.)

(Sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan