14 September, 2012

Tetamu Abu, Joyah

Alkisah, tersebutlah sebuah kisah entah hari berapa dan bulan berapa, di mana keluarga Pak Abu dilawati keluarga sepupunya, keluarga Mak Joyah. Maka, dikemaskanlah rumah itu bak istana gerangannya dengan hiasan bau-bauan yang indah-indah. Setelah sudah, maka tibalah Mak Joyahnya dengan anak beranak berserta laki tuanya dengan penuh tertipnya. Serba mula, Pak Abu pun berikanlah kerusi yang sedap-sedap beserta layanan VIP lakunya dengan bicara kononnya Mak Joyah penat datang berjuta pelaung jauhnya. Lagi mereka anak beranak sudahlah bersepupu dan tetamu pula. Lalu, malulah Mak Joyah dengan dilayan sedemikian rupa. Tidak berapa lamanya, manisan dan air mawar dihidanglah. Manis gula, manis di hati, tersenyum di muka, penuh berseri. Mak Joyah pun merahlah mukanya, malu-malu kucing. Lalu diperkatakanlah kepada Pak Abu yang mesra itu, "Hai Abu, tak payahla macam tu. Malulah aku. Tuan punya kerusi yang sedap ni, aku duduk. Air yang manis-manis ni, aku yang minum. Anak-beranak kau macam mana? Isteri-isteri kau macam mana? Kau pula macam mana?". Lantas tersenyum besarlah Pak Abu yang berbini tiga itu lalu berkata-kata. Begitulah bicaranya, "Tak apalah, anak-anak aku minum air biasa sudahlah. Lantai tu kan boleh duduk juga. Isteri-isteri aku tak kisah pun. Buatlah macam rumah sendiri.".
"Oh, begitu... Terima kasih lah. Abu. Aku duduk dan minum dulu ya!" Lantas, air pun diteguk dan kerusi pun diduk dan disandarlah.

Shahadan, bicaralah kononnya setahun pun berlalu sudah. Mak Joyah anak-beranak datanglah ke rumah Pak Abu. Maka, disambut mesralah oleh Pak Abu seperti masa-masa dahululah. Dilihatnya kasut dan selipar terlalu banyaklah bertempiaran. Lalu disoal Mak Joyah. Beginilah bunyinya, "Abu, rumah kau ada ttetamu lain ke?". Pak Abu pun senyumlah dengan manis lalu berkata, "Anak aku yang paling sulung dan keluarganya dah balik dari bandar. Katanya nak bercuti kat kampung.". Setelah sudah dengan berkata-kata, Mak Joyah pun disambutlah ke dalam rumah dengan mesranya. Tikar dibentang dan kuih dihidang. Air suam-suam demam bertakung bercawan-cawan dihidang bersama untuk Joyah sekeluarga. Maka, tiadalah puas hati Joyah itu dengan muka merah-merah. Lalu, diumpatlah yang duduk di kerusi yang sedap dengan air yang manis itu dengan sepenuh hatilah. Begini marahnya, "Hai celaka anak Abu, Aku juga tetamu. Bukan kau saja tetamu. Dulu, aku dapat semua tu tapi sekarang? Chis, Kerusi tu aku yang punya dan air manis tu aku yang punya!!!". Lalu dihampirilah Pak Abu lalu berkata -kata, "Hai, Joyah, maaflah, air manis dah habis. Kerusi pun tak cukup. Maaflah.". Namun, tidak mengapa di mulut joyah, panas berbahang dalam hatinya.
Begitulah mulutnya yang tidak berkata bahasa hatinya.

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan