23 September, 2012

Bayangan bayang-bayang

Apabila bayang-bayang wujud, bererti disitulah cahaya. Cahaya memberi bayangan kepada kita bahawa setiap daripada sasaran sinarannya berwarna, berparas rupa. Kisah bayang-bayang memberi tahu kita bayang-bayang hilang bersama cahaya. Tetapi sebenarnya, bayang-bayang menjadi lebih besar tatkala cahaya tiada. Sebenarnya, bayang-bayang bukan wujud akibat wujudnya cahaya tetapi, bayang-bayang wujud kerana ketiadaan cahaya.

Selamat sejahtera kepada para pembaca yang sangat saya hormati. Terima kasih saya ucapkan kerana masih meluangkan masa untuk membaca tulisan di Laman MejaLogam. Sebenarnya, saya sering membayangkan sesuatu dengan mengunakan logik akal (common sense). Malangnya, bukan semua perkara tepat dengan apa yang dikatakan logik akal itu. Sebagai contoh yang terbaik, dalam ilmu psikologi, sesuatu hipotesis tidak boleh dilakukan dengan mengunakan logik akal sahaja. Sebaliknya, bukti harus dikemukakan secara saintifik. Sama juga dengan sesuatu yang kita pernah baca atau dengar. Dimulakan dengan bayangan atas apa yang dibaca. Seterusnya, fikirkannya. Akhir sekali, kaji berasaskan bukti yang ada. Tetapi, kerana terlalu bergantung kepada bukti dan saintifik, limitasi berlaku. Sesungguhnya, banyak perkara tiada jawapannya. Kerana terlalu susah untuk dijawab, kerana tidak kukuh jawapan, kerana terlalu banyak kontroversi, kerana terlalu banyak pemikiran dan pendapat, kerana terlalu banyak halangan dalam konteks ilmu dan peralatan dan terlalu jauh dengan norma masyarakat.

Ada sesetengah soalan tidak perlu dijawab pun. Tetapi bukan semua jawapan adalah tiada jawapan. Seperti ciptaan yang lain, semuanya mempunyai limitasi, jadi tiadalah perlu mencabar di luar kemampuan diri. Jadi, kepada mereka yang menantikan jawapan yang tidak muncul-muncul itu, hampalah anda dan terus diseksa pertanyaan mengapa, bagaimana, dan sebagainya.

Kisah Bayang-bayang yang wujud kerana cahaya hanya bayangan semata-mata.

(Sekadar menyeru ilham)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan