19 September, 2012

Fikir positif dan gunakan dengan positif

Jatuh tersungkur mendidik kita berdiri lebih tegak. Kalah teruk membuka pintu kemenangan kelak. Pengalaman pahit melahirkan daya penolak. Kritikan membina menempatkan kita di puncak.

Setiap perkara yang negatif membawa kepada yang positif. Mungkin patut kata setiap yang negatif menjadi toping kepada yang positif. Namun begitu, perkataan "setiap" harus digugurkan pada ayat di atas kerana bukan semuanya yang negatif adalah toping.

Memang bagus jika fikiran yang positif sentiasa menjadi pegangan kita. Jadi, perkataan "setiap" itu boleh diletakkan semula dalam dua ayat tersebutlah. Bukan mudah boleh berfikir sewaras itu, dan bukan senang untuk mengunakan kewarasan itu pada tempat yang waras. Dengan erti lain, bukan senang berfikir positif. Tetapi sekiranya sudah dapat berfikir sedemikian rupa, susah pula mengaplikasikannya.

Fikiran yang positif meleraikan kekusutan. Fikiran yang positif mewujudkan persefahaman. Fikiran yang positif mengelakkan pertempuran. Fikiran Positif kunci kesejahteraan. Namun, fikiran yang positif bukan semudah melepaskan angin dari --, (harum). Semestinya bukan mudah juga untuk menggunakannya. Mungkin patut disamakan dengan api. Bila kecil, dia kawan. Bila besar, juga kawan. Bila sangat besar, juga kawan? Atau jika besar, sudah jadi lawan? Bila besar, jadi lawan. (aduhai, pening pening bahasa, pening lagi penulisnya). Sebenarnya, fikiran yang positif perlu dalam diri kita tetapi gunakanlah kelebihan itu pada tempat yang betul. Tidak mungkin seorang pahlawan gagah lengkap bersenjata ditugaskan untuk menggunakan senjatanya yang tajam terhunus memotong bawang dan sayur di dapur. Tidak mungkin seorang tukang masak Barat mengunakan kemahirannya membuat Mi Itali untuk memasak Mi Bandung dan jauh sekali seorang perenang berenang di udara, di darat dan di angkasa. (agak-agaklah Bro!) Biarlah kita memajukan diri dengan menyerap apa yang baik dan GUNAkannya dengan cara yang betul agar kesan yang maksimum dapat dicapai.

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan