18 Mei, 2014

Pendirian

Sedang mereka kata dirinya benar, mereka yang lain juga berkata sedemikian. Sekali keraguan menguasai, pendirian yang tidak kuat akan diangkat terbang. Jadi, mereka yang yakin dengan kebenaran pendirian mereka akan menjadi pendirian yang paling kukuh. Menyedari bahawa kebenaran tidak akan begelar kebenaran tanpa bukti, maka bukti pun menjadi alasan untuk terus kekal berdiri mempertahankan pendirian itu.

Tetapi, pendirian tanpa bukti juga ada kerana mereka percaya pendirian mereka itu benar. Pendirian seperti ini tidaklah bersalah kerana mungkin itulah pendirian yang padanya bukanlah pendirian yang salah. Selagi tidak hilang keyakinan, selagi itulah pendirian tersebut tidak dapat digerak ribut taufan. Inilah pendirian bertiangkan kepercayaan.

Mereka yang kuat pendiriannya mungkin bertindak balas dengan ketidakseronokan dan ketidakpuasan hanya kerana pendirian yang lain tidaklah selari dengan arus mereka. Jadilah percangahan dan perebutan. Jadilah pergaduhan dan peperangan. Jadilah pemusnah keamanan. Kenapa tidak bertolak ansur? Kenapa tidak mahu bergostan? Ramai berkata ego manusia tetapi ianya tidak sepenuhnya begitu. Memandangkan mereka hanya yakin dengan pendirian mereka sendiri, pendirian orang lain tidak mereka yakini. Kerana pendirian mereka yang lain bukanlah saudara mereka, bukan sahabat mereka dan berkemungkinan pembunuh mereka. Siapa yang mahu percaya orang luar jika adanya keluarga sendiri? Apatah lagi keluarga sendiri itulah yang tidak pernah mengancam kita? Itulah ibaratnya mempercayai pendirian diri sendiri dan melawan pendirian orang lain. Oleh yang demikian, bukanlah faktor keegoan semata-mata tetapi juga faktor lain seperti ketakutan dan sifat berwaspada untuk melindungi keselamatan diri. Faktor yang lain termasuk kepentingan. Kepentingan juga ibarat tiang pondok pendirian. Pendirian yang bertiangkan kepentingan sukar dihuyung-hayang selagi kepentingan yang lebih bernilai datang berganti. Kepentingan yang bercanggah dengan kepentingan lain mencetuskan konflik; dan perkelahian pun diseru datang. Inilah kehebatan pendirian yang kukuh terbina. Tetapi pendirian yang bagai lalang ditiup angin tidak juga berfaedah dan hanya menyumbang kekosongan kepada dunia keamanan tanpa pertelingkahan. Pendirian ini tidak boleh diharap, dan pendirian ini menghanyutkan kejayaan ke tengah-tengah lautan Pasifik sehingga batang hidung sekecil virus pun tiada kelihatan. Ini kerana pendirian yang cukup mantap/kuat/keras/degil sahaja yang akan menjadi pendirian terulung walaupun mungkin pendirian yang kuat itu bukanlah kebenaran yang sebenar-benarnya.

Inilah kisah pendirian yang berputar belit dan tidak ada jawapan mutlaknya.

(Sekadar Pendapat)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan