19 Ogos, 2012

Wang oh Wang

Wang merupakan pengukur nilai barangan dan perkhidmatan secara umumnya. Disebabkan sistem pertukaran barang (sistem barter) mempunyai banyak kelemahan, sistem wang telah mengambil alih. Wang dapat selamatkan banyak masalah yang dihasilkan oleh sistem barter malahan berjaya mewujudkan beberapa bidang baharu di dunia seperti Ekonomi, pelaburan, perbankan dan beberapa contoh bidang lagi yang mempelbagaikan sektor pekerjaan. Secara keseluruhannya, sistem wang lebih sistematik dan lebih adil berbanding sistem kuno (barter) yang dipraktikkan.

Jika sistem wang begitu menarik, generasi yang memiliki dan menggunakannya turut unit sepertinya juga. Selalunya, pemegang wang dikuasai dengan beberapa imosi yang bersifat paradoks seperti takut bercampur berani, kezaliman bercampur simpati/kemanusiaan, dan nafsu bercampur keimanan. Unikkan emosi yang berbeza kutub dapat bercampur bersama! Dimulakan dengan berani bercampur takut atau takut bercampur berani. Pemegang wang (bukan semua tetapi kebanyakkan) takut wang mereka kekurangan. jadi, mereka berani buat apa sahaja demi mengatasi ketakutan itu. Mereka berani bekerja teruk-teruk, bekerja lebih masa, melakukan lebih daripada satu pekerjaan dan sanggup memikul kepenatan yang diakibatkan oleh pekerjaan mereka. Ini merupakan fenomena yang positif dan tiada bezanya dengan istilah survival. Tetapi takut ini juga mewujudkan keberanian yang memimpin ke arah keburukan. Contoh yang sering boleh kita dengar adalah berita jenayah yang melibatkan wang. Asalnya, seseorang mungkin tidak berani melakukan dosa seperti pecah amanah tetapi takut hilangnya wang,atau tidak cukup wang, mereka dengan selambanya mengurai amanah secara pelahan dan seni, mengantikan istilah "memecahkan". Beranilah dengan kata lain.

Paradoks seterusnya adalah kezaliman bercampur simpati/kemanusiaan. Apabila wang menjadi tuhan dalam hati mereka yang berstatus tuan kepadanya, wang berfungsi lebih hebat lagi dengan membutakan kemanusiaan dan menyalakan kezaliman tetapi kemanusiaan yang buta itu tidak mati dibunuh. Kezaliman ini termasuklah penindasan dan pengabaian. (tak payahlah cerita pasal membunuh atau menyeksa atas dasar wang ). Kemanusiaan ini pula termasuklah pendermaan dan melakukan kebajikan. Memandangkan kemanusiaan ini buta gerangannya, pendermaan ini pun buta juga seperti tuan yang bertuhankan hambanya. Ini merupakan contoh yang kritikal dan sudah tentu mereka ini bukan semua pemegang wang.

Yang terakhir adalah nafsu bercampur keimanan. Sudah tentu kita sedia maklum bahawa pemegang wang best memuaskan nafsu dengan wang tetapi pada masa yang sama mengunakan wang untuk mengukuhkan keimanan. Rasanya yang ini tidak perlu dicerita panjang kerana ini lebih bersifat umum.

Tidak boleh dinafikan kadang kala wang menimbulkan kepalsuan selain wang itu sendiri dipalsukan. Kerana wang, mereka (sesetengah pemegang wang) boleh berbohong kepada roh diri sendiri, boleh berbohong kepada orang di persekitaran, boleh berbohong kepada masyarakat dan boleh berbohong kepada negara mahupun dunia. Antara pembohongan ini termasuklah cinta, kesetiaan, keiklasan dan beberapa nilai positif yang boleh difikirkan. Tidak juga boleh dinafikan terdapat monolog dalaman yang berbunyi "ada wang, ayang ayang. Tak ada wang ayang melayang.", "Ada wang, kaulah kawan. Tak ada wang tempat kau longkang.", "Sanggupku korban kalau tuan berwang, Sanggupku kencing kat tuan yang temberang." dan macam-macam lagi monolog yang boleh difikirkan. Pembohongan-pembohongan ini semuanya mewujudkan kepalsuan yang berpunca daripada? Wang.

Banyak pula saya bercerita tentang perkara-perkara negatif!
(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan