31 Ogos, 2012

Media massa , penerangan secara ringkas

Media massa merupakan medium komunikasi yang mendedahkan khabar berita pada skala penonton/pendengar yang besar. Tidak hairanlah jika berita pembunuhan kejam yang berlaku di negara jiran boleh diketahui kita, jiran kita, rakan-rakan dan keluarga kita, masyarakat sekeliling kita dan manusia yang berada di sempadan lain. Terdapat 7 jenis industri media massa yang telah dikenal pasti iaitu industri buku, Akhbar, Majalah, Radio, Televisyen, Industri perfileman dan internet.

Industri buku merupakan media massa yang paling lama wujud di atas permukaan bumi ini. Walaupun buku merupakan media massa yang memiliki penonton yang paling sedikit berbanding enam yang lain, pengaruh media massa ini cukup hebat dan lebih besar daripada saiz penontonnya. Akhbar merupakan media massa yang menyampaikan berita kepada umum. Suatu ketika dahulu, akhbar tidak diterbitkan sekerap hari ini dan harganya juga tidaklah murah. Tetapi, setelah Encik Benjamin Day memperkenalkan Penny Press, harga surat khabar telah dikurangkan sehingga semurah 1 penny. Apa yang menarik tentang Penny Press ini ialah buat kali pertamanya kos penerbitan surat khabar disokong oleh industri pengiklanan. Kesannya, surat khabar pun ada iklanlah sehinggalah hari ini! Majalah pula merupakan media massa yang bersifat khusus. Majalah memiliki penonton sasaran sama ada remaja, wanita, kanak-kanak, golongan bapa dan beberapa golongan lagi yang boleh dijadikan sasaran syarikat penerbitan. Tidak seperti akhbar yang bersifat umum, syarikat pengiklanan yang mempunyai sasaran pasaran yang sama dengan sasaran pembaca majalah lebih cenderung mengiklankan produk/perkhidmatannya pada majalah berbanding akhbar. Seterusnya, kita pergi kepada Industri penyaran Radio. Percayakah anda bahawa generasi moyang radio memerlukan pakar untuk mengkoordinasikan siaranya? Setelah evolusi yang berlaku ke atas perkembangan radio, reka bentuk yang lebih mesra pengguna telah diperkenalkan. Seperti akhbar, radio memerlukan industri pengiklanan untuk terus bertahan dengan penjualan masa pengiklanan kepada industri yang mewah itu. Pada awalnya, Radio mendapat sambutan yang hebat dan rancangan yang disiarkan juga dapat mencengkam perhatian umum. Tetapi setelah TV wujud, habis semua penonton dirampas. Industri penyaran Televisyen merupakan industri yang mewah. Industri ini untung banyak, belanja pun banyak dan yang paling bahaya, industri ini tidak beberapa stabil lebih-lebih lagi terpaksa bersaing dengan internet. TV juga bergantung kepada industri pengiklanan untuk terus hidup. Jadi, jangan marah jika iklan lama sangat kat TV tu. Selanjutnya, Motion Picture atau industri perfileman. Industri ini paling hebat di Hollywood. Tetapi, industri ini mempunyai sejarah yang hitam pada suatu ketika dahulu? Mahu tahu yang lebih lanjut, besabarlah dan nantikan catatan yang akan saya terbitkan nanti. Industri ini tidaklah seperti TV, Radio, majalah dan Akhbar yang memperoleh sebahagian besar pendapatannya melalui industri pengiklanan. Industri ini mendapat pendapatannya melalui penjualan CD, DVD, jualan tiket panggung wayang dan Box office. Berikutnya, kita akan ketahui lebih lanjut berkaitan dengan internet. MejaLogam merupakan media massa. www.enciksantai.blogspot.com merupakan media massa. www.kekasihalam.blogspot.com juga merupakan media massa. Hebat tak mereka? Hahahaha, tak hebat pun.... Hahahahahaha. (gurau, cuma gurau) Mahu tahu yang lebih lanjut berkaitan dengan internet, nantikan juga catatan yang akan datang.

Sekali sekala, MejaLogam boleh berfitnah. Akhbar juga boleh berfitnah. Majalah juga boleh berfitnah. Radio juga apa kurangnya. TV pun boleh tahan. Buku pun tak kalah dan filem pun sama aja... Kalau media massa menerbitkan/memaparkan fitnah ke atas anda, pergilah anda membunuh diri!!! (pilihan yang paling bodoh). Anda sebenarnya boleh saman industri/syarakat/media massa tersebut. Tetapi kalau nak menang dalam perbicaraan dan menjana pendapatan dengan bayaran ganti rugi, pastikanlah anda memiliki 5 perkara berikut.
1. Anda yang difitnah
2. Anda dinyatakan dalam kenyataan fitnah (walaupun bukan dengan nama)
3. Kenyataan fitnah itu telah diterbitkan/disiarkan
4. Media massa tersebut yang bersalah atas fitnah tersebut
5. Kenyataan fitnah yang diterbitkan/disiarkan adalah kenyataan yang palsu (fitnah)

Baiklah, dah penat typing ni. rehat kejap....
(Sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan