01 November, 2012

Sepingan nasi putih beserta lauk

Sepinggan nasi putih, tanpa lauk sebagai dampingan, tawar, tiada tarikan. Sepinggan nasi putih yang sama ditambah kuah, rasanya akan lebih menarik kerana pengaruh masin manis, masam manis, dan pedas-pedas cili api. Sepingan nasi putih bukan lagi tawar tetapi berubah mengikut pengaruh aroma kuah yang dimasak bersama rempah ratus Nusantara yang mencuit perhatian. Sepinggan nasi putih yang berkuah itu ditambah pula sayuran segar, sungguh ranguk dan berair, bak sentuhan embun pagi, lembut dan menenangkan. Sepinggan nasi yang berkuah ditemani kesegaran hasil peluh pekebun menambah corak dan warna, aroma dan cita rasa, menjadikan setiap kunyahan lebih dinamik dan bermakna. Sepingan nasi yang sama ditambah pula potongan daging yang lembut lagi halus isinya menjadi pemangkin keenakan hidangan. Sepinggan nasi yang berkuah, dampingan sayuran segar kini bersama daging berempah dan beraroma dengan semula jadinya. Sepinggan nasi bukan lagi hidangan yang calang-calang tetapi hidangan yang lengkap dengan pelbagai unsur. Sepinggan nasi yang sama telah menyatukan elemen-elemen yang pelbagai dan kaya dengan keunikan yang tersendiri dan membentuk sepinggan hidangan nasi campur yang meransang selera makan. Sepinggan nasi yang bukan calang-calang ini sering sekali mudah didapati di sekitar bandar raya, sekitar taman perumahan, keliling kampung dan juga dapur rumah kita. Sepinggan nasi campur yang istimewa ini kerap sekali menghiasi meja makan dan sering sekali dikongsi bersama keluarga dan dikongsi antara lidah, gigi, gusi, lelangit, mulut, hidung dan mata. Sepinggan nasi ini tidaklah istimewa sangat pun sebab sudah kerap kali dijamu tetapi realitinya, ia tetap sesuatu yang istimewa.

Apa khabar kepada anda yang sedang mengunjungi MejaLogam Blogspot? Semoga semuanya dalam keadaan yang sihat dan sejahtera sehendaknya. Untuk sulung kalinya, saya telah menghasilkan tulisan yang saya tidak tahu bagaimana mahu mengklasifikasikannya. Tulisan ini lahir hasil daripada pengalaman saya memakan nasi putih bersama beberapa lauk yang sangat biasa, tidaklah mahal dan cukup lazat sekali apabila dijamu. Walaupun nasi putih bertemankan beberapa jenis sayur / daging dan juga kuah sesuatu yang sudah terlalu biasa dan umum, keistimewaannya tetap teserlah. Malah, mengalahkan Chicken Chop dan Mi Itali. Mungkin sekali Pizza dan Ayam goreng Kentaki.

Bagi saya, keenakkan nasi bertemankan lauk sangat sihat dan cita rasanya lebih dinamik. Jauh sekali untuk saya berasa bosan untuk makan. Walaupun semua lauk boleh berubah-ubah, nasi tetap akan kekal. Bukan sebagai watak utama tetapi sebagai penyempurna hidangan. Seperti hikayat dan cerita, watak utama sangat banyak dan pelbagai tetapi watak jahat tetap akan ada untuk menghalang watak utama. (apalah yang dia ni merapu.'.'.'). Oh ya, saya lebih suka nasi putih saya ditemani sayuran segar daripada daging halus yang lembut dalam kunyahan. Sebab sayur tidaklah muak walaupun dimakan secara berterusan. Jika anda seorang pengemar Daging, mungkin anda tidak akan berhadapan dengan pengalaman seperti saya. Seperti yang kita sedia maklum, proses penghadaman manusia untuk daging adalah selama 3 hari lamanya den dalam tempoh ini, banyak sayuran dan buah-buahan sudah menjadi najis dan berhijrah ke mangkuk jamban. Pada masa yang sama, kadar karbon dioksida yang terhasil daripada pemakan daging adalah lebih banyak berbanding pemakan sayur. Jadi, inilah sedikit pengetahuan saya tentang nutrisi makanan. Tetapi kita tidak salah untuk memakan daging. Malahan, ada sesetengah pihak bertanggapan bahawa "vegetarian's diets" adalah kurang sihat. Sebelum saya menamatkan tulisan buat kali ini, saya ingin sekali bercadang kepada anda yang kurang gemarkan sayur, "Cubalah untuk rasa keenikan daging Ikan kalau tak dapat cintakan sayur.". Paling kurang, daging Ikan tidaklah muak sangat bagi saya!

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan