26 Julai, 2012

Isi Hati: Ketakutan

Takut?
Siapa yang tidak takutkan takut? Semua orang sebenarnya penakut, atau mereka takut digelar pengecut. Mereka takut dicela, jadi soroklah perasaan takut itu kerana takut orang tahu mereka sebenarnya penakut. Siapa yang mahu sentiasa dalam ketakutan? Tiada penakut yang suka ditakutkan. Tetapi ada juga penakut yang suka takutkan penakut kerana mahu lihat keseronokan. Mungkin juga mahu hindar perasaan takut itu? Sebenarnya, mereka yang telah takutkan penakut juga takut kepada ketakutan. Mereka takut suatu hari nanti, hari yang menakutkan itu tiba, dimana mereka yang telah ditakutkan itu menjadi mereka yang bukan penakut lagi.

Takut itu perkara yang biasa. Sentiasa takut mengingatkan kita supaya berbuat kebaikan. Takut yang keterlaluan melahirkan trauma, dan takut yang berpanjangan menjadikan hidup serupa tiada makna. Takut akan berhenti? Atau takut tidak patut berhenti? Saya mula takut berfikir tentang ketakutan. Malahan, takut yang ketakutan yang saya alami menjadi sangat menakutkan kerana berpanjangan. Tiada perlu takut sekiranya takut tidak diperlukan. Tetapi takut-takut kalau hilangnya ketakutan menjadikan kita takut akan penyesalan.

Jangan takut, jangan takut, takut tidak akan berpanjangan, atau takut akan menjadi lali apabila sering kita ditakutkan. Mungkinkah begitu?

(Sekadar tulisan hati)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan