07 Mac, 2012

Memberi/Menerima

Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima.

Bahagian pertama:
Selamat sejahtera kepada para pembaca yang masih mencuri masa untuk membaca Tulisan saya yang tidak seberapa. Sebenarnya, tulisan kali ini sangat berkait rapat dengan ayat yang saya nyatakan di atas. Semenjak saya berada di St. Nicholas Home, saya telah menghadiri banyak program anjuran luar yang bertemakan rezeki. Jadi, kesempatan ini saya ingin gunakan untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak yang memberi khususnya. Sesungguhnya, harapkan saya untuk membalas budi, belum tentu lagi ada peluang tetapi, Tuhan tidak pernah lupa kepada mereka yang pemurah. Muda-mudahan, Tuhan memurahkan rezeki mereka.

Bahagian yang kedua:
Bahagian ini tiada kaitan dengan maksud sebenar ayat di atas dan bahagian satu di atas!
Siapa yang kata tangan yang memberi ini lebih mulia daripada tangan yang menerima? Mungkin saya patut tanya memberi itu mesti baik daripada menerima? Tidak sebenarnya. Tetapi kenapa tidak? Tidak kerana bukan semua pemberian itu baik untuk diterima. Sekiranya tangan itu memberikan kesensaraan, adakah tangan itu mulia? Sudah tentu kelaka jika ada ayat yang berbunyi:
"Saya berasa berterima kasih dengan kesensaraan yang telah diberikan kepada saya."
Satu lagi contoh. Jika tangan itu memberikan bantuan untuk mengerjakan keburukan, sekali lagi nama baik pemberian dicemarkan, bukan?
"Saya berasa besyukur kerana saya diberi bantuan untuk merompak kedai emas itu!"
Hahahahahahahahahaha.

Walau bagaimanapun, saya masih bersetuju dengan ayat di atas jika pemberian itu mengibukan keiklasan dan mengayahkan kebaikan. Jadi, berikanlah yang baik dan cuba hindarilah pemberian yang buruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan