14 September, 2012

Penghawa dingin dan kepanasan

Dalam saat kepanasan itu, mereka berlindung di bawah pepohon yang rendang lagi segar dengan bayu dingin, menikmati keindahaan ciptaan-Nya. Itu kisah dahulu di mana dunia ini masih kekal dengan pohon rendang, Rimba yang tenang dan air jernih yang mengalir menuruni gunung, mengalir bercabang, membentuk pelbagai bentuk polar saliran yang menarik dan mengalir terus ke laut. Hari ini bumi kekal tanpa pemandangan yang tulin lagi. Kerana manusia yang bersalah? Hari semalam telah menjadi sejarah dan bertindak seperti pendeta, mendidik khalifah bumi maju ke hadapan. Pembangunan mengambarkan kemajuan dan kemurnian akhlak mengambarkan kemajuan. Kedua-duanya bersatu membentuk ketamadunan. Hutan pohon berganti hutan batu, Hutan rimba berganti lautan manusia. Lantas, panas diseru, lautan bertambah luas dengan ais kutub yang sedang menangis menahan kepanasan.

Pada abad ke-21 ini, penghawa dingin menjadi duri dalam daging manusia. Daging sedap di makan tetapi pedih apabila duri membenam lelangit, lidah mahupun gusi. Itulah jentera yang sering dipanggil pendingin hawa itu. Selalunya, kalau panas, apa yang kita biasa lakukan? Tekan alat kawalan, hidupkan jentera yang sejukkan rumah kita, panaskan rumah hijau yang sedia panas lagi berbahang. Ya, tidak lain tidak bukan alat kuat makan bil elektrik itu, "aircon". Sedang kita menikmati kedinginan yang sangat mengasyikkan, pejalan kaki di luar sana sedang panas. Oh, mereka pun akan balik bilik mereka, hidupkan "aircon" mereka untuk sejukkan diri, panaskan orang lainlah. Mungkin mereka kata, "Orang ada aircon, aku tak ada ke?". Maka, kayalah syarakat penghawa dingin itu!

Apabila bahang dirasai, bukan sahaja manusia tetapi haiwan pun akan mencari pelindungan. Jadi, hidupkan Air con tak salah sepenuhnya. Tetapi Gas CFC yang terlepas ke atmosfera akan memecahkan cantuman 3 zaraf Oksigen (3O) atau nama umumnya ozone Layer dengan secara tak sengaja, juga tidak langsung menipiskannya. Semestinya pemanasan global tidak ada hubung kait yang rapat dengan Air con tetapi pemanasan global ini diakibatkan oleh peratus gas karbon dioksida dalam atmosfera semakin banyak. Gas cantuman satu zaraf karbon dan dua zaraf oksigen ini berkemampuan untuk memerangkap haba seperti batu konkrit di bandar metropoletan. Kesannya, pulau tanpa tanah pun wujudlah. Pulau haba nama diberi! Namun begitu, motor air con yang berada di luar sana tu pun sebarkan haba (yang digunakan oleh sesetengah pihak untuk keringkan baju semasa musim tengkujung.) dan sekali gus menyumbang kepada kepanasan selain kenderaan bermotor dan pokok yang berkurangan menabung haba.

Ingin sekali menikmati penghawa dingin yang tulin. Saya percaya bukan saya seorang tetapi semua.

(Sekadar menyeru ilham)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan