19 September, 2012

Bersyukur?

Kau/hang/kamu/anda/kalian/dia/mereka/depa/kawe ni tak tahu bersyukurlah! Kalau jadi insan yang bersyukur, kita gembira dan terima dengan apa yang ada di sisi kita. Jangan meminta yang terlalu banyak dan jauh sesekali untuk kita belajar tamak. Kalau dah tahu syukur itu adalah nilai yang bagus, kenapa kita tak terus mengamalkannya? Kita harus bersyukur dengan apa yang sedia ada! Tetapi, kenapa ada yang masih bising kata air tak bersihlah, berbaulah, tak dapat berniagalah, sekolah/guru tak cukuplah, tak dapat alaunlah, tandas tak bersihlah, tak selamatlah, gula,minyak, beras, dan banyak keperluan asas mahallah sabsidi kuranglah, serta banyak lagi rintihan yang mengambarkan kita yang tidak bersyukur? Rumah dah ada, boleh tinggal, cukuplah. Air boleh guna cukuplah! Masih sesuap nasi untuk hidup cukuplah! Dah boleh terus hidup cukuplah! Masih boleh hidup pun sudah cukuplah!!! TOLONG Belajar Bersyukur!!

Adakah penyataan di atas menepati maksud kesyukuran yang sebenar? Tanya saya, saya pun pening. Nak kata ya, tak juga nak kata tak, macam ya pun ada. Oo, penyataan di atas hanya penyataan merdeka dan tiada hubungan persaudaraan dengan semua yang masih hidup, yang tidak hidup atau pun yang telah mati. Jauh sekali bertindak sebagai propaganda yang menghasut pemikiran orang atau membangkitkan kemarahan kerana termakan dengan tulisan. Harus diingatkan ini hanya "[{()}]" semata-mata. Tapi, tolong gunakanlah perkataan "tak bersyukur" pada situasi yang sepatutnya agar perkataan ini tidak jauh daripada maksudnya yang asal.

Sekali sekala, hujah yang bertemakan nilai kesyukuran ini digunakan sebagai alasan untuk menentang mereka yang membela hak sendiri. Bagi saya, hak harus dibela dan tiada hubung kait dengan kesyukuran dan kesyukuran tidak berhak untuk membataskan/menghakis/menengelamkan hak seseorang individu, sekumpulan masyarakat, sebuah organisasi yang sama kepentingan, sesebuah kerajaan dan semua hidupan. (mana-mana masyarakat lain yang harus diberikan hak juga boleh diterima). Cuba bayangkan jika kita mahu makan nasi sepinggan tetapi dipaksa makan nasi sesuap atas alasan (kesyukuran dan jangan tamak atau "- harus belajar bersyukur dan menerima apa yang sedia ada.". Seronokkah kita? Sukakah kita? Puas hatikah kita? Adilkah mereka?

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan