14 September, 2012

Hari tua

Apabila sampai ke hari tersebut, dunia sudah tidak seerti yang kita kenal dahulu. Erti yang dahulu indah bercampur hodoh, bahagia bercampur zalim, manis disalut pahit, gembira berpasang sedih, kejayaan bersisikan kejatuhan, semuanya nilai-nilai kehidupan yang menarik. Sesudah tua dan tiada arah yang hendak dituju, hidup ibarat warna kelabu, kabur tak terlihat hadapan mahupun belakang, yang jelas hanya teman, bernama kesyunyian.

Saat itu, segala-galanya tiada lagi perlu, hanya perhatian anak cucu, hanya rumah yang damai untuk dihuni, hanya makan dan minum cukup dan lebih tiada perlu. Hidup itu hanya dihabiskan duduk selesa, tidur dengan lena, dan yang selebihnya sudah lebih daripada cukup. Daya sudah kurang... Hati hendakan gunung, tenaga sekepal tanah. Apakandaya?

Tibanya hari itu, kita akan berehat kerana kita dalam sejarah sudah pun kuat menghabiskan daya tenaga. Jadi berehatlah, jangan agrasif lagi. Hari ini rehat untuk menunggu hari esok yang rehat juga dan hari esok adalah penunguan hari rehat yang seterusnya sehinggalah hari esok yang terakhir itu. Penatlah berehat! Tetapi rehat perlu kerana sudah pun penat.

Selamat sejahtera kepada para pembaca. Jangan hairan dengan tulisan ini. Ini hanya tulisan yang saya tulis setelah berkata-kata dengan nenek saya yang sudah berumur itu dan tulis bedasarkan perasaan saya semasa berkata-kata dengan beliau. Tulis pun membabi buta sahaja. Hahahaha. Tetapi, saya harap sesiapa yang tua kelak, janganlah jadi macam tu.

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan