31 Ogos, 2012

Syair Kemerdekaan

sebaya bapa seorang pemuda.
angka Lima beransur lima
Berumur lima puluh lima
merdeka sudah negara kita.

Ini negara tanah bertuah.
tak kanlah hidup sedekat dua
Kukuh kerana taat dan setia
Padu kerana berjiwa bangsa

Kibar bendera tinggi melayang
Merah putih jalur gemilang
Simbol bersatu generasi cemerlang
biru kuning raja dijulang.

Negara majmuk indah harmoni
kerana bersatu menjadi kunci
pecahnya padu negara mati
Sesudah lerai sukar dicari.

Mengapa kukuh mengapa berdaulat
mengapa aneka sehati bulat
kerana sepakat kerana muafakat
kerana aneka bukan mudarat

Selamat menyambut kemerdekaan yang ke-55.
(Sekadar berkarya)

Media massa , penerangan secara ringkas

Media massa merupakan medium komunikasi yang mendedahkan khabar berita pada skala penonton/pendengar yang besar. Tidak hairanlah jika berita pembunuhan kejam yang berlaku di negara jiran boleh diketahui kita, jiran kita, rakan-rakan dan keluarga kita, masyarakat sekeliling kita dan manusia yang berada di sempadan lain. Terdapat 7 jenis industri media massa yang telah dikenal pasti iaitu industri buku, Akhbar, Majalah, Radio, Televisyen, Industri perfileman dan internet.

Industri buku merupakan media massa yang paling lama wujud di atas permukaan bumi ini. Walaupun buku merupakan media massa yang memiliki penonton yang paling sedikit berbanding enam yang lain, pengaruh media massa ini cukup hebat dan lebih besar daripada saiz penontonnya. Akhbar merupakan media massa yang menyampaikan berita kepada umum. Suatu ketika dahulu, akhbar tidak diterbitkan sekerap hari ini dan harganya juga tidaklah murah. Tetapi, setelah Encik Benjamin Day memperkenalkan Penny Press, harga surat khabar telah dikurangkan sehingga semurah 1 penny. Apa yang menarik tentang Penny Press ini ialah buat kali pertamanya kos penerbitan surat khabar disokong oleh industri pengiklanan. Kesannya, surat khabar pun ada iklanlah sehinggalah hari ini! Majalah pula merupakan media massa yang bersifat khusus. Majalah memiliki penonton sasaran sama ada remaja, wanita, kanak-kanak, golongan bapa dan beberapa golongan lagi yang boleh dijadikan sasaran syarikat penerbitan. Tidak seperti akhbar yang bersifat umum, syarikat pengiklanan yang mempunyai sasaran pasaran yang sama dengan sasaran pembaca majalah lebih cenderung mengiklankan produk/perkhidmatannya pada majalah berbanding akhbar. Seterusnya, kita pergi kepada Industri penyaran Radio. Percayakah anda bahawa generasi moyang radio memerlukan pakar untuk mengkoordinasikan siaranya? Setelah evolusi yang berlaku ke atas perkembangan radio, reka bentuk yang lebih mesra pengguna telah diperkenalkan. Seperti akhbar, radio memerlukan industri pengiklanan untuk terus bertahan dengan penjualan masa pengiklanan kepada industri yang mewah itu. Pada awalnya, Radio mendapat sambutan yang hebat dan rancangan yang disiarkan juga dapat mencengkam perhatian umum. Tetapi setelah TV wujud, habis semua penonton dirampas. Industri penyaran Televisyen merupakan industri yang mewah. Industri ini untung banyak, belanja pun banyak dan yang paling bahaya, industri ini tidak beberapa stabil lebih-lebih lagi terpaksa bersaing dengan internet. TV juga bergantung kepada industri pengiklanan untuk terus hidup. Jadi, jangan marah jika iklan lama sangat kat TV tu. Selanjutnya, Motion Picture atau industri perfileman. Industri ini paling hebat di Hollywood. Tetapi, industri ini mempunyai sejarah yang hitam pada suatu ketika dahulu? Mahu tahu yang lebih lanjut, besabarlah dan nantikan catatan yang akan saya terbitkan nanti. Industri ini tidaklah seperti TV, Radio, majalah dan Akhbar yang memperoleh sebahagian besar pendapatannya melalui industri pengiklanan. Industri ini mendapat pendapatannya melalui penjualan CD, DVD, jualan tiket panggung wayang dan Box office. Berikutnya, kita akan ketahui lebih lanjut berkaitan dengan internet. MejaLogam merupakan media massa. www.enciksantai.blogspot.com merupakan media massa. www.kekasihalam.blogspot.com juga merupakan media massa. Hebat tak mereka? Hahahaha, tak hebat pun.... Hahahahahaha. (gurau, cuma gurau) Mahu tahu yang lebih lanjut berkaitan dengan internet, nantikan juga catatan yang akan datang.

Sekali sekala, MejaLogam boleh berfitnah. Akhbar juga boleh berfitnah. Majalah juga boleh berfitnah. Radio juga apa kurangnya. TV pun boleh tahan. Buku pun tak kalah dan filem pun sama aja... Kalau media massa menerbitkan/memaparkan fitnah ke atas anda, pergilah anda membunuh diri!!! (pilihan yang paling bodoh). Anda sebenarnya boleh saman industri/syarakat/media massa tersebut. Tetapi kalau nak menang dalam perbicaraan dan menjana pendapatan dengan bayaran ganti rugi, pastikanlah anda memiliki 5 perkara berikut.
1. Anda yang difitnah
2. Anda dinyatakan dalam kenyataan fitnah (walaupun bukan dengan nama)
3. Kenyataan fitnah itu telah diterbitkan/disiarkan
4. Media massa tersebut yang bersalah atas fitnah tersebut
5. Kenyataan fitnah yang diterbitkan/disiarkan adalah kenyataan yang palsu (fitnah)

Baiklah, dah penat typing ni. rehat kejap....
(Sekadar berkongsi)

Guru vs murid, suara hati yang terpendam

"Aku mahu jadi guru yang mesra murid tapi mereka tak mengizinkan."
"Aku mahu jadi murid yang baik tapi cikgu yang paksa saya jadi jahat."
"Setiap manusia ada kelemahan tapi kenapa murid tak ambil yang jernih tapi gemar telan yang keruh?"
"Semua orang ada keburukan tapi kenapa guru macam tak pernah hargai kebaikan saya?"
"Aku mahu murid-muridku bekerja keras."
"Aku mahu cikguku menjadi guru yang baik."
"Muridku malas."
"Cikguku sial."
"Muridku kurang ajar."
"Guruku tak pandai ajar."
"Untuk apa aku bekerja keras? Mengapa mereka tidak faham?"
"Untuk apa kerja rumah banyak sedangkan masa untuk aku belajar sendiri sudah kurang?"
"Aku lemah lembut, murid pijak kepala, aku tegas, murid pancitkan tayar."
"Aku buat latihan, guru koyak, suruh buat semula. Aku tak buat, denda-denda-denda."
"Bagaimana aku nak beri tahu mereka yang aku mahu latih mereka agar berjaya?"
"Bagaimana cikgu tu nak puas hati dengan saya?"
"Aku tertekan dengan kerja sebagai guru."
"Aku stress dengan semua tekanan yang guru berikan"
"Mereka tak mahu terima bagaimana aku mahu ajar?"
"Guru tu kami tak suka, bagaimana kami nak dengar dia ajar?"
"Murid tak pernah pertimbangkan isi hati seorang guru."
"Guru tak pernah faham keadaan seorang murid."
"Yang mereka tahu, protes, mengumpat dan melawan."
"Yang mereka tahu hanya denda, tambah kerja, marah tak tentu pasal."
"Mengapa?"
"Mengapa?"

Jika keadaan di atas berlaku, nescaya output yang tidak baik akan berlaku pada sebuah institusi pendidikan. Jangan belek baju orang jika seluar sendiri terkoyak. Sebaliknya, belek baju orang, jahit seluar yang terkoyak

(Sekadar menyeru ilham)

19 Ogos, 2012

Ucapan Raya

Selamat sejahtera kepada semua pembaca MejaLogam yang sangat saya hormati. Dengan kesempatan yang ada, ingin saya ucapkan selamat hari raya kepada semua umat Islam di Malaysia (jika boleh, seluruh umat Islam di dunia). Semoga dengan kedatangan perayaan ini, segala salah dan silap, yang disengajakan atau tidak sengajakan dapat dimaafkan dengan keiklasan hati yang paling tulin. Kepada semua, jagalah keselamatan sepanjang perayaan ini dan gunakan peluang yang ada untuk kembali mengukuhkan perhubungan persaudaraan sesama keluarga. Kepada mereka yang sudah terlalu stress, regangkanlah hati dan cuba menghayati detik-detik indah bersama keluarga dan saudara mara. Kepada mereka yang sudah ghairah dengan perayaan, jangan lupa diri sehingga terapung di langit, seperti hikayat pula! Semua sambutan kali ini akan menjadi suatu memori yang indah untuk dikenang dan manis untuk disimpan.
Iklas dari si penulis MejaLogam!

Bagus

Ada mereka yang fikir mereka sudah cukup bagus, jadi tiada perlu dengar yang belum cukup bagus. Mereka kata "kau fikir kau dah bagus sangatlah!", jadi yang tidak bagus itu pun perlulah diam dengan bagus. kalau dah bagus dengan diam, baguslah bagi mereka yang memikirkan diri mereka itu bagus. Sudah menjadi fitrah bahawa semua perlu mengikut dan mencontohi yang bagus. Kerana yang tidak bagus bukan sesuatu yang bagus untuk dicontohi. Semua mereka yang bagus sudah tentu bagus dalam sekurang-kurangnya satu perkara. Natijahnya, yang kurang bagus haruslah menjadikan mereka bagus seperti mereka yang diiktiraf sebagai mereka yang bagus. Persoalannya, yang kurang bagus mesti tunduk kepada yang bagus walaupun yang kurang bagus memberikan pendapat, pandangan dan kritikan yang bagus? Yang kurang bagus tiada hak untuk tidak bersetuju dengan yangkurang bagus dalam mereka yang bagus? Baguskah begitu? Keadaan ini tidak lagi bagus untuk bergelar bagus kerana yang bagus itu bukan bagus sangat pun. Mereka hanya bagus dengan ilmu, bagus dengan pengalaman, bagus dalam teknik, bagus dalam pemikiran tetapi malangnya kurang bagus dalam akhlak dan perangai. Biarlah mereka terus berlagak dengan bagus mereka? Tak bagus macam ni.

Wang oh Wang

Wang merupakan pengukur nilai barangan dan perkhidmatan secara umumnya. Disebabkan sistem pertukaran barang (sistem barter) mempunyai banyak kelemahan, sistem wang telah mengambil alih. Wang dapat selamatkan banyak masalah yang dihasilkan oleh sistem barter malahan berjaya mewujudkan beberapa bidang baharu di dunia seperti Ekonomi, pelaburan, perbankan dan beberapa contoh bidang lagi yang mempelbagaikan sektor pekerjaan. Secara keseluruhannya, sistem wang lebih sistematik dan lebih adil berbanding sistem kuno (barter) yang dipraktikkan.

Jika sistem wang begitu menarik, generasi yang memiliki dan menggunakannya turut unit sepertinya juga. Selalunya, pemegang wang dikuasai dengan beberapa imosi yang bersifat paradoks seperti takut bercampur berani, kezaliman bercampur simpati/kemanusiaan, dan nafsu bercampur keimanan. Unikkan emosi yang berbeza kutub dapat bercampur bersama! Dimulakan dengan berani bercampur takut atau takut bercampur berani. Pemegang wang (bukan semua tetapi kebanyakkan) takut wang mereka kekurangan. jadi, mereka berani buat apa sahaja demi mengatasi ketakutan itu. Mereka berani bekerja teruk-teruk, bekerja lebih masa, melakukan lebih daripada satu pekerjaan dan sanggup memikul kepenatan yang diakibatkan oleh pekerjaan mereka. Ini merupakan fenomena yang positif dan tiada bezanya dengan istilah survival. Tetapi takut ini juga mewujudkan keberanian yang memimpin ke arah keburukan. Contoh yang sering boleh kita dengar adalah berita jenayah yang melibatkan wang. Asalnya, seseorang mungkin tidak berani melakukan dosa seperti pecah amanah tetapi takut hilangnya wang,atau tidak cukup wang, mereka dengan selambanya mengurai amanah secara pelahan dan seni, mengantikan istilah "memecahkan". Beranilah dengan kata lain.

Paradoks seterusnya adalah kezaliman bercampur simpati/kemanusiaan. Apabila wang menjadi tuhan dalam hati mereka yang berstatus tuan kepadanya, wang berfungsi lebih hebat lagi dengan membutakan kemanusiaan dan menyalakan kezaliman tetapi kemanusiaan yang buta itu tidak mati dibunuh. Kezaliman ini termasuklah penindasan dan pengabaian. (tak payahlah cerita pasal membunuh atau menyeksa atas dasar wang ). Kemanusiaan ini pula termasuklah pendermaan dan melakukan kebajikan. Memandangkan kemanusiaan ini buta gerangannya, pendermaan ini pun buta juga seperti tuan yang bertuhankan hambanya. Ini merupakan contoh yang kritikal dan sudah tentu mereka ini bukan semua pemegang wang.

Yang terakhir adalah nafsu bercampur keimanan. Sudah tentu kita sedia maklum bahawa pemegang wang best memuaskan nafsu dengan wang tetapi pada masa yang sama mengunakan wang untuk mengukuhkan keimanan. Rasanya yang ini tidak perlu dicerita panjang kerana ini lebih bersifat umum.

Tidak boleh dinafikan kadang kala wang menimbulkan kepalsuan selain wang itu sendiri dipalsukan. Kerana wang, mereka (sesetengah pemegang wang) boleh berbohong kepada roh diri sendiri, boleh berbohong kepada orang di persekitaran, boleh berbohong kepada masyarakat dan boleh berbohong kepada negara mahupun dunia. Antara pembohongan ini termasuklah cinta, kesetiaan, keiklasan dan beberapa nilai positif yang boleh difikirkan. Tidak juga boleh dinafikan terdapat monolog dalaman yang berbunyi "ada wang, ayang ayang. Tak ada wang ayang melayang.", "Ada wang, kaulah kawan. Tak ada wang tempat kau longkang.", "Sanggupku korban kalau tuan berwang, Sanggupku kencing kat tuan yang temberang." dan macam-macam lagi monolog yang boleh difikirkan. Pembohongan-pembohongan ini semuanya mewujudkan kepalsuan yang berpunca daripada? Wang.

Banyak pula saya bercerita tentang perkara-perkara negatif!
(Sekadar tulisan)

12 Ogos, 2012

Keunikan Erhu

Pelihara tradisi, tegakkan identiti!
Selamat sejahtera kepada para pembaca yang sangat-sangat saya hargai. Tulisan saya kali ini akan membincangkan tentang keunikan ciri-ciri Alat tradisional Cina, Erhu. Senarai keunikkan di bawah ini adalah rujukan saya di beberapa laman web yang sudah saya lupa alamatnya dan pendapat peribadi saya sendiri. Harap-harap para pembaca tertarik untuk membacanya!

Tidak seperti alat muzik bertali yang moden, Erhu tidak mempunyai tanda pemisah yang menjadi sempadan sesuatu not. Sebaliknya, sempadan itu bergantung sepenuhnya kepada kecekapan pemain itu sendiri. Pemain Erhu haruslah masak dengan kedudukan yang ada agar mereka dapat bermain dengan melodi yang tepat dan tidak sumbang didengar orang. Jarak-jarak tersebut sebenarnya telah pun dikenal pasti tetapi tiada petanda yang mengambarkannya sahaja. Jadi, latihan semestinya perlu untuk melatih kecekapan tersebut.

Dari segi teknik menekan pada tangan kiri, Erhu adalah yang paling unik kerana talinya tidak perlu ditekan sehingga rapat kepada lehirnya seperti guitar dan violin serta juga alat muzik tradisional cina yang lain seperti pipa. Pemain hanya perlu menyentuh tali tersebut dengan kadar tenaga yang sedikit tetapi padu untuk mengubah kenyaringan bunyi yang terhasil sahaja.

Pada masa yang sama, Erhu juga merupakan salah satu alat yang sangat fleksibel kerana ia boleh disesuaikan dengan saiz tangan pemainnya. Ops, jangan terkeliru dengan ayat ini. Badan Erhu sebenarnya tidak berubah saiz tetapi Qian Jin, iaitu tali yang mengikat tali erhu dengan lehirnya boleh diubah jarak mengikut panjang tangan penmainnya. Jarak ini diukur dengan cara berikut:
1. Siku si permain ditempatkan di atas peti bunyi dan sejajar dengan lehirnya.
2. qian jin ditempatkan pada paras hulu ibu jari (bahagian percantuman ibujari dan tapak tangan.
3. Qian jin diikat dengan rapi dan pastikan kedua-dua tali erhu bersentuhan.
Jadi, tiadalah masalah untuk seseorang pemain yang kecil tapak tangannya bermain erhu! Hal ini kerana apabila tangan seseorang itu pendek, jari jemari juga secara logiknya pendik juga. Tetapi apa rasionalnya dengan kelebihan erhu dan apa yang dikatakan dengan penyesuaian pemainnya itu? Jawapannya ialah jarak sempadan antara not. Seperti yang saya pernah terangkan pada tulisan sebelum ini, semakin dekat kawasan yang ditekan dari peti bunyi, semakin nyaringlah bunyi yang terhasil. Untuk pengetahuan semua, qian jin merupaan garis pemisah antara zon yang boleh ditekan dan zon kawasan yang tidak boleh ditekan. Jika qian jing diselaraskan dengan tangan sipemain yang pendek, zon yang boleh dimain menjadi pendek juga. Secara langsung, sempadan antara not menjadi singkat dan mudahlah untuk si pemain yang pendek jarinya menekan not-not tersebut! Inilah flexibility yang saya maksudkan. Unik bukan?

Semoga tulisan ini membawa manfaat walau sekecil kuman sekalipun. Maafkan saya sekiranya tulisan ini sedikit memeningkan kerana penguasaan Bahasa saya masih tidak mantap. Harap-harap pembaca menyukainya.

(Sekadar berkongsi)

Ditemani kesunyian

Sunyi pun datanglah menyerpa mereka yan sedang keseorangan itu. Disoalnya sunyi, kepada yang seorang itu, "tidakkah kau benci kepada aku?". Maka dibalasnya yang seorang itu, "Kadang kala, kaulah sahabatku. Sahabat yang terbaik." Sunyi pun sering datanglah menyerpa yang seorang itu dengan selalulah. Tetapi, sahabat yang dikadang-kalakan itu hanya berfungsi sebagai sahabat tatkala teman tidak diperlukan. Teman juga sahabat, sahabat yang senilai kesunyian. Dalam kesunyian mahupun berteman, mereka akan salin berganti sebagai sahabat bagi yang begelar manusia itu.

Tiada sesiapa pun dapat hidup tanpa teman. tiada juga sesiapa dapat hidup tanpa kesunyian. Terlalu sunyi menakutkan, tiada teman menenangkan. Sunyi mahupun riuh, kedua-duanya diperlukan. Maka, diceritalah suatu hari yang tiada tahu bila, dimana mentari masih bersinar bermula menghembus cahaya menerangi Barat, sunyi pun terus bersahabatlah dengan yang seorang itu. Detik itu sungguh menenangkan. Ada masa untuk bernafas dengan perlahan. Tiada ganguan, tiada pertanyaan, tiada kesibukan. Yang ada hanya kesunyian. Detik yang penuh penghayatan itu pun dicemarlah oleh sunyi kepada yang seorang itu, "Kau tidak berasa sunyi?". Maka dibalas yang sedang merasa itu, "Telah aku katakan bahawa kaulah sahabat ku. Kini, aku berasa tenang, tiada ganguan. Tetapi, sampainya masa, aku akan pergi berteman juga.". Kata-kata itu benar seperti istilah "Kadang kala". Selagi sunyi diperlukan, sunyi bertemanlah. Sebaliknya, seseorang berteman, sunyi akan kekal dalam kesunyian, tanpa berteman lagilah. Sunyi sedar yang seorang itu akan tinggalkannya dan kembali berteman. Jadi, tiada perlulah kesunyian melanda jiwa, mengoncang emosi dan menjadi tema perasaan untuk masa yang panjang. Sampai masa, sunyi akan berada dalam kesunyian.

Tidak beberapa lama sunyi kesunyian, sunyi kembali berteman. Kata yang seorang itu, berteman melukakan. Tiada erti untuk terus ditikam, sakit, dan menyeksakan. "Sunyilah sahabat ku," itulah monolog hati yang dikecewakan teman itu. Sunyi pun datang menerpa, menguasai emosi dan perasaan yang memerlukan itu. Sunyi pun berbisiklah kepadanya, "Hai sahabatku, kau masih memerlukan teman, Tiada manusia yang hidup dalam kesunyian. Mereka hanya hidup berteman, bertemankan kesunyian dan bukannya dalam kesunyian." Maka, yang seorang itu pun bertemanlah. Kerana hanya mereka yang tidak tahu takutnya dalam kesyunyian akan berada dalamnya, dan bukan bertemankannya. Mentari pun pelahan-lahan meninggalkan tahtanya dilangit, memberi kuasa untuk bulan dan bintang dan begitulah hari yang bakal mendatang.

(Sekadar tulisan)

03 Ogos, 2012

Further about Erhu: A breifing about its playing technique

Pelihara tradisi, tegakkan identiti
Selamat sejahtera kepada para pembaca. Tulisan ini sebenarnya adalah sebahagian daripada foleo Koko saya di tarc. Jadi, dalam bahasa Ingerislah. Nak tahu teknik yang ada, bacalah (teknik yang terlalu ringkas) ini!
Erhu is one of the Chinese popular music instrument which survive until now. Since this instrument requires a regular education, Erhu possess a lot of skills of playing. Generally, the playing techniques are divided in to two main section, which is the left hand techniques and the write hand techniques. Before we discuss further, let us see about the basics of it.
Basically, Erhu is a string instrument which a little similar to the violin. Erhu consists of a pair of vertical strings which attach to the tuners and the bottom of the sound box, a bow with hairs placed horizontally between the strings, a tuner for each strings, a neck and a sound box which covered with Python skin. The Erhu player (who play while sitting) require 1/3 region of the chair sitting space. The sound box placed on the top of the left thigh while the left hand hold the neck lightly with 45 degrees from the player’s body.
The left hand technique is basically pressing the strings in order to perform different notes. The nearer the pressing region on the strings to the sound box, the higher the pitch produced. There are specific points for every note according to the key. Unlike the violin, Erhu does not have any bar to differentiate the tone. As a result, a certain period of training is required to improve the accuracy. Besides pressing the strings, there are several advance skills which are finger sliding skills, vibrato technique and changing the position. Those techniques are used to create various wonderful sound.
The right hand plays a very important role. The technique is basically about pushing and pulling the bow. The energy required must be extremely balance and very fluent in order to produce a clean and clear sound. It cannot be too light, yet cannot too strong. To fully master these two basic skills, we must train frequently for a very long time. For the advance player, the energy of the hand controls can be manipulated to adjust its volume. It’s also can perform the emotion of the melody itself. Hopefully, my writing provides at least a little values to you, MejaLogam readerS!

(just for sharing purpose)

Kesan sebuah kesan: Kesan yang dilupakan

Tulisan hati
Kadang-kala, mereka lupa akan kesan dan terus melakukannya. Lupa itu disengajakan, mungkin tidak disengajakan? Mengapa harus teruskan walaupun sudah tahu kesan yang dilupakan itu? Kerana yakin bahawa lupakan kesan itu adalah penawar kepada kelakuan. Tindakan adalah berasaskan pemikiran. Tetapi, kelakuan mencerminkan tindakan, dan tindakan mencerminkan pemikiran. Mereka tahu, kita juga tahu. Kesan akan datang kerana diseru sebab. Ini adalah sebenar-benar keadilan. Mereka mahupun kita percaya kepada kesan tetapi kepercayaan itu diragui, mungkin diabaikan. Diragui kerana percaya kesan itu akan berubah walaupun mustahil berubah. Diabaikan kerana kesan itu benar sehingga tidak dapat boleh diterima. Fenomena ini mewujudkan kepelbagaian reaksi, reaksi yang tiada benar atau palsu tetapi waras atau sewel. Setiap alasan dan tindakan mereka benar atas sudut pandangan mereka, tetapi bukan kebenaran umum yang waras dari sudut pandangan-Nya. Benar tetap benar tetapi benar yang tidak waras, atau bukan kebenaran nama sebenarnya. Semua orang mencari, mengejar, memburu secebis cahaya yang tiada malap ditelan kegelapan, membuat tafsiran yang menjadi panduan, malangnya bukan semua itu bererti seperti yang bererti itu. Mereka yang sedar akan terus tertanya-tanya, mungkin terseksa dalam tanda tanya. Tidak mahu terperangkap. Tidak mahu diseksa tanda tanya. Wajarlah mereka memilih jalan, dengan melupakan kesan yang mereka tahu benar itu. Memang mereka sudah sesat dari awal lagi jika terus berjalan tanpa mengambil tahu kesan. Tetapi mereka mahu lali, tidak mahu tahu walaupun ada daripada mereka sudah tahu, kerana kesan itu sangat kabur dalam terang. Mereka yang terapung ini adalah mereka yang paling menyedihkan, tiada gengaman yang mendatangkan keyakinan. Hanya gengaman ilusi yang dihanggap benar sahaja terus digengam, erat tanpa berkenan dengan kesan, tanpa mempedulikan kesan dan melupakan kesan. Kesan telah pun dilupakan kerana kesan daripada sebuah kesan.

(Sekadar tulisan hati)

Secebis tulisan: Erhu

Pelihara tradisi, tegakkan identiti!

Selamat sejahtera saya ucapkan kepada para pembaca MejaLogam. Sebelum teruskan dengan isi tulisan, tahukah anda apakah itu Erhu? Erhu merupakan salah satu alat muzik tradisional Cina yang popular sehingga hari ini. Kadang-kala, ia juga dikanali sebagai "Chinese violin".

Seperti Violin, Erhu menghasilkan bunyi melalui geseran antara tali Erhu dan rerambut busurnya. Tetapi, terdapat banyak perbezaan khususnya dari segi ciri fizikalnya dan teknik memainkannya.

Sebelum bercerita tentang perbezaan itu, mari kita lihat apa yang ada pada Erhu itu sendiri. Terdapat 3 bahagian utama pada ciri fizikal Erhu iaitu peti bunyi, lehir dan penyelaras tali. Dimulakan dengan peti bunyi. Diringkaskan, terdapat persamaan antara reka bentuknya dengan gendang yang menggunakan kulit haiwan. Cuma yang berbeza ialah peti ini lebih kecil, berbentuk segi enam, (kadang-kala segi 8 dan jarang-jarang berbentuk bulat) dan menggunakan kulit sawa. tulin, (bukannya kulit lembu)! Kulit ini menutup sepenuhnya permukaan peti tersebut dengan kadar kecekangan tertentu dan sekepeng plastik dan kain (gulungan kecil) akan ditempatkan di atasnya untuk menahan tali yang melintasinya. Kepingan plastik dan kain itu tidak boleh dilekat pada kulit tersebut kerana ia akan mempengaruhi kualiti bunyinya. Kulit tersebut boleh dikatakan tahan tekanan tetapi tidak kebal dengan bahan yang tajam seperti (fikirkan sendiri) hahahahaha!!!

Ingat, kulit ini nyawa Erhu. Kalau pecah kulit, matilah Erhu!

Seterusnya, kita pergi kepada lehirnya. Sebelum itu, ingin saya tekankan bahawa tulisan ini tidak mantap! Jadi, jadikanlah tulisan ini sebagai pengetahuan umum sahaja dan jangan sesekali digunakan sebagai bahan rujukan. Bahagian ini seperti bahagian alat muzik bertali yang lain tetapi terdapatnya perbezaan yang besar iaitu lehir ini hanya lehir yang biasa, kurus dan lurus, licin dan tiada tanda-tanda untuk mengasingkan bunyi notnya seperti violin dan guitar. (alahai, bagi contoh pulak).

Terdapat tali yang dikenali sebagai Qian jing bertindak sebagai pengikat antara tali erhu dan lehirnya. tetapi bukanlah ikat rapat sangat antara tali dengan lehir. Jaraknya haruslah lebih kurang lebar ibu jari tangan(kiri atau kanan sama aje). Di bahagian atas lehir ini, ditebuk 2 lubang yang serupa saiznya untuk dijolok penyelaras talinya.

Kalau dah sentuh pasal penyelaras, kita lihat teruslah apa itu penyelaras tali!
(Peringatan, tulisan ini hanya pengetahuan penulis semata-mata. Bahan rujukan tidak disertakan. Fakta diragui dan tidak sesuai menjadi bahan rujukan tulisan rasmi. Kalau nak tahu sekadar ala kadar, teruskanlah bacaan anda). Tidak seperti Guitar, penyelaras Erhu tidak mempunyai makanisma yang menggunakan gerigi (bukan semua erhu). Penyelarasnya hanya 2 batang kayu yang biasa di mana ia berbentuk cone yang tumpul bucunya. Terdapat lubang kecil yang muat untuk tali Erhu menembusinya di bahagian tepi muncung cone tersebut. Penyelaras ini akan disumbat menembusi lehir Erhu dan akan menampakkan bentuk + jika dipandang dari sudut tepi. Penyelaras berbentuk Cone ini membolehkannya tersumbat pada lehir dan dapat menahan tenaga potensi (potential energy) tali erhu/mengelakkan daripada lari tune. (penerangan yang buruk!)
Seterusnya, kita akan lihat bagaimana pula ianya di tune. Pada asasnya, Erhu mempunyai 2 tali, iaitu tali luar (lebih halus) dan tali dalam(lebih tebal). Tali luar di tun pada note A semetara dalam tune pada note D. (rujukan Wikipedia/didikan MR. Quah Ching Loong), Instructer of ASCC1122 Chinese Music Instrument – Erhu in TARC. Tali-tali itu telah dipanggil tali luar dan tali dalam kerana posisinya semasa dimainkan adalah sebegitu. Tali yang hampir dengan pemainnya digelar tali dalam dan begitu lah tali yang satu lagi. Mahu tahu yang lebih lanjut, teruskanlah bacaan anda pada lain hari.

(Sekadar berkongsi)