12 Ogos, 2012

Ditemani kesunyian

Sunyi pun datanglah menyerpa mereka yan sedang keseorangan itu. Disoalnya sunyi, kepada yang seorang itu, "tidakkah kau benci kepada aku?". Maka dibalasnya yang seorang itu, "Kadang kala, kaulah sahabatku. Sahabat yang terbaik." Sunyi pun sering datanglah menyerpa yang seorang itu dengan selalulah. Tetapi, sahabat yang dikadang-kalakan itu hanya berfungsi sebagai sahabat tatkala teman tidak diperlukan. Teman juga sahabat, sahabat yang senilai kesunyian. Dalam kesunyian mahupun berteman, mereka akan salin berganti sebagai sahabat bagi yang begelar manusia itu.

Tiada sesiapa pun dapat hidup tanpa teman. tiada juga sesiapa dapat hidup tanpa kesunyian. Terlalu sunyi menakutkan, tiada teman menenangkan. Sunyi mahupun riuh, kedua-duanya diperlukan. Maka, diceritalah suatu hari yang tiada tahu bila, dimana mentari masih bersinar bermula menghembus cahaya menerangi Barat, sunyi pun terus bersahabatlah dengan yang seorang itu. Detik itu sungguh menenangkan. Ada masa untuk bernafas dengan perlahan. Tiada ganguan, tiada pertanyaan, tiada kesibukan. Yang ada hanya kesunyian. Detik yang penuh penghayatan itu pun dicemarlah oleh sunyi kepada yang seorang itu, "Kau tidak berasa sunyi?". Maka dibalas yang sedang merasa itu, "Telah aku katakan bahawa kaulah sahabat ku. Kini, aku berasa tenang, tiada ganguan. Tetapi, sampainya masa, aku akan pergi berteman juga.". Kata-kata itu benar seperti istilah "Kadang kala". Selagi sunyi diperlukan, sunyi bertemanlah. Sebaliknya, seseorang berteman, sunyi akan kekal dalam kesunyian, tanpa berteman lagilah. Sunyi sedar yang seorang itu akan tinggalkannya dan kembali berteman. Jadi, tiada perlulah kesunyian melanda jiwa, mengoncang emosi dan menjadi tema perasaan untuk masa yang panjang. Sampai masa, sunyi akan berada dalam kesunyian.

Tidak beberapa lama sunyi kesunyian, sunyi kembali berteman. Kata yang seorang itu, berteman melukakan. Tiada erti untuk terus ditikam, sakit, dan menyeksakan. "Sunyilah sahabat ku," itulah monolog hati yang dikecewakan teman itu. Sunyi pun datang menerpa, menguasai emosi dan perasaan yang memerlukan itu. Sunyi pun berbisiklah kepadanya, "Hai sahabatku, kau masih memerlukan teman, Tiada manusia yang hidup dalam kesunyian. Mereka hanya hidup berteman, bertemankan kesunyian dan bukannya dalam kesunyian." Maka, yang seorang itu pun bertemanlah. Kerana hanya mereka yang tidak tahu takutnya dalam kesyunyian akan berada dalamnya, dan bukan bertemankannya. Mentari pun pelahan-lahan meninggalkan tahtanya dilangit, memberi kuasa untuk bulan dan bintang dan begitulah hari yang bakal mendatang.

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan