12 Ogos, 2012

Keunikan Erhu

Pelihara tradisi, tegakkan identiti!
Selamat sejahtera kepada para pembaca yang sangat-sangat saya hargai. Tulisan saya kali ini akan membincangkan tentang keunikan ciri-ciri Alat tradisional Cina, Erhu. Senarai keunikkan di bawah ini adalah rujukan saya di beberapa laman web yang sudah saya lupa alamatnya dan pendapat peribadi saya sendiri. Harap-harap para pembaca tertarik untuk membacanya!

Tidak seperti alat muzik bertali yang moden, Erhu tidak mempunyai tanda pemisah yang menjadi sempadan sesuatu not. Sebaliknya, sempadan itu bergantung sepenuhnya kepada kecekapan pemain itu sendiri. Pemain Erhu haruslah masak dengan kedudukan yang ada agar mereka dapat bermain dengan melodi yang tepat dan tidak sumbang didengar orang. Jarak-jarak tersebut sebenarnya telah pun dikenal pasti tetapi tiada petanda yang mengambarkannya sahaja. Jadi, latihan semestinya perlu untuk melatih kecekapan tersebut.

Dari segi teknik menekan pada tangan kiri, Erhu adalah yang paling unik kerana talinya tidak perlu ditekan sehingga rapat kepada lehirnya seperti guitar dan violin serta juga alat muzik tradisional cina yang lain seperti pipa. Pemain hanya perlu menyentuh tali tersebut dengan kadar tenaga yang sedikit tetapi padu untuk mengubah kenyaringan bunyi yang terhasil sahaja.

Pada masa yang sama, Erhu juga merupakan salah satu alat yang sangat fleksibel kerana ia boleh disesuaikan dengan saiz tangan pemainnya. Ops, jangan terkeliru dengan ayat ini. Badan Erhu sebenarnya tidak berubah saiz tetapi Qian Jin, iaitu tali yang mengikat tali erhu dengan lehirnya boleh diubah jarak mengikut panjang tangan penmainnya. Jarak ini diukur dengan cara berikut:
1. Siku si permain ditempatkan di atas peti bunyi dan sejajar dengan lehirnya.
2. qian jin ditempatkan pada paras hulu ibu jari (bahagian percantuman ibujari dan tapak tangan.
3. Qian jin diikat dengan rapi dan pastikan kedua-dua tali erhu bersentuhan.
Jadi, tiadalah masalah untuk seseorang pemain yang kecil tapak tangannya bermain erhu! Hal ini kerana apabila tangan seseorang itu pendek, jari jemari juga secara logiknya pendik juga. Tetapi apa rasionalnya dengan kelebihan erhu dan apa yang dikatakan dengan penyesuaian pemainnya itu? Jawapannya ialah jarak sempadan antara not. Seperti yang saya pernah terangkan pada tulisan sebelum ini, semakin dekat kawasan yang ditekan dari peti bunyi, semakin nyaringlah bunyi yang terhasil. Untuk pengetahuan semua, qian jin merupaan garis pemisah antara zon yang boleh ditekan dan zon kawasan yang tidak boleh ditekan. Jika qian jing diselaraskan dengan tangan sipemain yang pendek, zon yang boleh dimain menjadi pendek juga. Secara langsung, sempadan antara not menjadi singkat dan mudahlah untuk si pemain yang pendek jarinya menekan not-not tersebut! Inilah flexibility yang saya maksudkan. Unik bukan?

Semoga tulisan ini membawa manfaat walau sekecil kuman sekalipun. Maafkan saya sekiranya tulisan ini sedikit memeningkan kerana penguasaan Bahasa saya masih tidak mantap. Harap-harap pembaca menyukainya.

(Sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan