31 Ogos, 2012

Guru vs murid, suara hati yang terpendam

"Aku mahu jadi guru yang mesra murid tapi mereka tak mengizinkan."
"Aku mahu jadi murid yang baik tapi cikgu yang paksa saya jadi jahat."
"Setiap manusia ada kelemahan tapi kenapa murid tak ambil yang jernih tapi gemar telan yang keruh?"
"Semua orang ada keburukan tapi kenapa guru macam tak pernah hargai kebaikan saya?"
"Aku mahu murid-muridku bekerja keras."
"Aku mahu cikguku menjadi guru yang baik."
"Muridku malas."
"Cikguku sial."
"Muridku kurang ajar."
"Guruku tak pandai ajar."
"Untuk apa aku bekerja keras? Mengapa mereka tidak faham?"
"Untuk apa kerja rumah banyak sedangkan masa untuk aku belajar sendiri sudah kurang?"
"Aku lemah lembut, murid pijak kepala, aku tegas, murid pancitkan tayar."
"Aku buat latihan, guru koyak, suruh buat semula. Aku tak buat, denda-denda-denda."
"Bagaimana aku nak beri tahu mereka yang aku mahu latih mereka agar berjaya?"
"Bagaimana cikgu tu nak puas hati dengan saya?"
"Aku tertekan dengan kerja sebagai guru."
"Aku stress dengan semua tekanan yang guru berikan"
"Mereka tak mahu terima bagaimana aku mahu ajar?"
"Guru tu kami tak suka, bagaimana kami nak dengar dia ajar?"
"Murid tak pernah pertimbangkan isi hati seorang guru."
"Guru tak pernah faham keadaan seorang murid."
"Yang mereka tahu, protes, mengumpat dan melawan."
"Yang mereka tahu hanya denda, tambah kerja, marah tak tentu pasal."
"Mengapa?"
"Mengapa?"

Jika keadaan di atas berlaku, nescaya output yang tidak baik akan berlaku pada sebuah institusi pendidikan. Jangan belek baju orang jika seluar sendiri terkoyak. Sebaliknya, belek baju orang, jahit seluar yang terkoyak

(Sekadar menyeru ilham)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan