26 Julai, 2012

Secebis fomular, Smlm < Hrn < Esk

Hari ini harus lebih baik daripada hari semalam. Hari esok harus lebih cemerlang daripada hari ini.
Semalam < harini ni < Esok

Selamat sejahtera kepada para pembaca yang masih sudi meluangkan masa untuk membaca tulisan saya di Laman MejaLogam. Terlebih dahulu, ingin saya bertanya, adakah pembaca berpegang kepada konsep di atas? Sekiranya jawapan anda adalah "ya", anda layak mendapat pujian kerana mahu menjadi insan yang semakin maju dan cuba hindari keburukan. Tetapi, janganlah gunakan konsep ini pada situasi yang bakal anda baca nanti.

Konsep yang sesat
1. "Amir! sini kau! Kenapa kamu masih gagal dalam subjek Mathematic?"
"Saya dah lebih baik daripada semalam. Dulu saya dapat 0 dan kini saya dapat 1. Dan esok saya dapatkan 2."
"Tetapi kamu masih gagal kalau kamu bermatlamatkan markah yang 2 itu!"
"Kalau saya cemerlang, dapat 100, saya tidak dapat maju lagi."
2. "Kita harus cipta bom yang lebih hebat lagi. Bom yang dapat memusnahkan semua musuh kita tanpa berperang lagi."
"Ya, semalam kita dah ada bom atom. Hari ini kita dah ada bom neuclear dan esok, kita harus lebih maju, cipta bapak bom neuclear!"
3. "Semalam, saya dah lari 100 km tanpa henti. Hari ni, saya dah lari 102 km tanpa henti dan saya akan lari tanpa henti 104 km esok."
"Hari ni pun dah separuh mati. Apatah lagi esok? Jangan paksa diri."
"Saya harus menjadi lebih baik daripada semalam."

Kesimpulannya, fomular mengira isi padu spera iaitu 4 per 3 darap pie darap jejari bulatan (radius) kuasa 3 tidak boleh digunakan untuk mengira luas permukaan kubus, panjang darap lebar kali 6. Sebabnya lembu tidak boleh mengembek dan kambing tidak boleh menguak. Gunakanlah konsep ini serasional yang mungkin atau jadikan konsep ini sejahanam yang mungkin. Tepuk dada, tanya selera.

(Sekadar tulisan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan