27 Julai, 2012

Cerpen: "Tidurlah sayang, hari esok masih menunggu."

"Tidurlah sayang, esok masih menunggu." Pesanan ayah yang masih tertanam dengan begitu mendalam dalam memoriku. Kini, aku sudah pun hidup separuh dekat. Kehidupan ku sudah ditemani oleh ahli baru, mengantikan ayah, ibu dan abang. ya, isteri dan anak-anak ku. Aku juga sedar bahawa aku akan tidur tidak berapa lama lagi. Tidur tanpa hari esok, tidak seperti mana yang dikatakan Ayah suatu ketika dahulu. Sekarang, aku mula memahami secebis kata yang diluahkan olehnya. Ianya begitu ermakna setelah aku tidur dan bangun pada hari esok setelah lahirnya kata-kata itu.

Ayah merupakan seorang tentera darat yang berpangkat leftenan. Beliau sungguh gagah. Tubuhnya tegap dan padad dengan ketulan otot yang berkilat. Sungguh bergaya jika berpakaian seragam dan lengkap dengan senjata. Semenjak dari kecil, beliau sering menceritakan kisah-kisah perjuangan tokoh dunia tidak kira perjuangan dari segi fizikal atau pejuangan dari segi mantal.

Ayah berkata, mereka yang sanggup berjuang adalah kerana tertanamnya perasaan ingin mengubah sesuatu. Tetapi apakah yang mendorong ke arah perubahan itu? Katanya, kasih sayang adalah salah satu daripadanya. Kerana kita sayangkan sesuatu, kita tidak mahu kehilangannya. Kerana tidak mahu kehilangannya, kita sanggup hilang kerananya. Itulah yang ayah hujahkan.

Pada malam itu, aku masih teringat wajah ayah seperti biasa, mempamirkan senyuman yang amat mesra dan menenangkan. Katanya kepada ibu yang dalam tangisan, dia akan pulang, pulang dengan kebahagian kepada keluarga. Aku masih tidak sedar apa yang bakal berlaku walaupun kata-kata itu terlebih dahulu sudah memberikan gambaran. Imbas mukalah katakan. Setelah ibu mula tenang, kami sekeluarga bersama-sama bermakan malam dengan begitu mesra, tanpa aku sedar apa yang bakal berlaku pada esok ari.

Malam itu juga, aku tidak dapat tidur lena. jadi, aku pun seperti biasa meminta ayah menceritakan kisah perjuangan tokoh dunia yang terkenal. Tetapi, kali ini, ayah mengunakan nama aku dan dikarangnya sebuah cerita. Kisah seorang anak tentera yang kelak menjadi seorang yang berjasa kepada tanah airnya. Cerita ini berbeza dengan kisah yang sebelum ini. kisah pejuang ini tidak diceritakan sampai habis. Sebaliknya, ianya berakhir dengan "tidurlah sayang, esok masih menunggu.". Ayah seperti biasa membelai rambut lembutku dan memberikan ciuman pada dahiku sebelum aku tidur. Aku lalai dengan belaiannya sehingga aku terlelap dengan begitu lena.

Esok sudah melangkah, menziarah semua penghuni yang menyedut nafas di muka bumi ini. Gelarannya bukan lagi esok tetapi hari ini. Aku telah ditinggalkan ayah. Ditinggalkan buat selama-lamanya. Aku sedih. Aku sangat sedih kerana aku masih belum puas bersama ayah. Aku masih mahu ayah melihat sendiri bahagian sambungan tokoh berjasa yang mengunakan nama aku itu. Tetapi ayah sudah tiada lagi. Sambungan itu akan dilihat oleh ibu pula, mungkin? Hari demi hari berlangkah pergi. Aku semakin dewasa dan kisah tokoh itu pun berkembang dengan rancak. Kisah itu tidak sehebat mana. Tokoh berjasa itu hanya seorang guru, pendidik bangsa yang tidak seberapa. Tetapi aku bangga dengan tokoh itu. Paling kurang, tokoh itu memberi sumbangan kepada negara.

Kata ayah benar. aku harus tidur dengan lena. Hari esok masih ada, menunggu aku untuk berjaya. Tetapi, kejayaan tokoh itu sebagai mereka yang berjasa adalah kerana keyakinan ayah. Setelah hari yang tiada esok itu tiba, aku juga akan berkata kepada anak-anak ku bahawa "tidurlah sayang, esok masih menunggu". Akan ku pulang, pulang dengan kebahagian kepada mereka.

(Sekadar berkarya)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan