15 Mac, 2012

Braille on the Beach


Pada 10 hari bulan Mac yang lalu, St. Nicholas Home telah menganjurkan satu program bersama sebuah kolej (jika saya tidak silap) yang dinamakan 'Braille on The Beach". Melalui nama program ini pun kita boleh teka latar tempat yang sepatutnya program ini dijalankan . Walaupun fokus dan watak utama program ini bukan trainees ICDL, Pastry, Massage atau Busketry, kami selaku watak sampingan ini pun dapat juga merasaai pentas pasir ciptaan-Nya itu.

(Jangan terkejut)
Kami bertolak seawal 6:40 pagi dan mengambil sarapan kira-kira 55 minit yang lalu.

Dengan bantuan Kenderaan yang dinamaai bas, Kami pun sampailah. Sebenarnya, cuaca pada pagi itu tidak beberapa baik tetapi cuaca ini seakan-akan faham apa kehendak kami.

Untuk pengetahuan, agenda sulung kami di pantai yang indah itu adalah mendengar muzik hasil bunyi-bunyian yang dihasilkan oleh bahan terpakai. (RECYCLE BAN) Oops, ada juga bantuan guitar!

Sedang watak utama mengerjakan tugas mereka, kami pula mengadakan beberapa acara yang tidak kurang menariknya. Permain pertama seakan-akan kotak beracun tetapi telah diubah suai sedikit. Kebiasaannya, orang yang memegang kotak beracun sahaja yang akan menerima racun daripada isi kotak itu, tetapi racun dalam kotak kami ini lebih bisa kerana bisanya boleh menjadi tempias untuk orang sebelah. Dapat bayangkan ke?

Permain kedua adalah mengisi air ke dalam balang. Senangkan! Oops, tidak semudah itu sebenarnya. Setiap daripada kami harus menggunakan penyedut minuman yang ada untuk mengubah kedudukan air dari tempat asalnya kepada balang yang telah disediakan. Ada juga antara warga yang bertanding dalam acara itu mandi percuma...

Acara ketiga pula adalah pertandingan makan. Tidaklah susah mana jika disuruh makan tetapi mahu habiskan bijirin sarapan secara berpasangan dengan berorentasikan pertandingan, senang pun jadi susahlah.

Acara yang ke empat ialah menjunjung buku. Malangnya, saya tak berdaya untuk merasainya kerana penat akibat makan.

Setelah kami menamatkan permainan-permainan itu, kami pun berehat dan menikmati nasi lemak disamping pemandangan yang sangat menarik.

Kesimpulannya, saya berasa sangat bersyukur kerana sekali lagi diberi peluang untuk menyaksikan pantai yang menarik seperti itu. Semoga saya akan dapat peluang seperti ini. Oops, mungkin rakan-rakan lain juga!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan