16 Mac, 2011

realiti di jalan raya

Setiap tahun, saya dan keluarga akan pulang ke Teluk Intan untuk menyambut perayaan Tahun Baru Cina. Tetapi, terdapat sedikit perbezaan pada tahun ini. Salah satunya ialah kami pulang ke kampung lebih lewat 2 hari daripada tahun-tahun yang lalu.

Dalam perjalanan pulang , kami telah disedarkan tentang bertapa hebatnya sesetengah masyarakat pengguna jalan raya yang sangat ghairah untuk menyumbang kepada penambahan statistik kemalangan, ruangan wat di hospitan dan mungkin sekali air mata ahli keluarga mereka sendiri. Apa yang lebih hebat ialah mereka-mereka ini kebanyakannya tidak mempunyai budi bahasa. kenyataan ini boleh disokong dengan tindakan mereka yang kurang sopan dari segi penggunaan jalan raya dan buat selamber tanpa berasa bersalah kepada orang lain apatah lagi diri sendiri. Mereka boleh dengan mudahnya memotong dan menyelit jalan tanpa melihat keadaan. Mungkin ini disebabbkan mereka-mereka ini terlalu berkuasa (mengamalkan konsep raja) di jalan raya sehingga terlupa bahawa ada ramai orang yang sedang menggunakannya. Harus dingatkan bahawa kita bukan pelanggan kepada jalan raya tetapi PENGGUNAAN yang berkongsi atas kepentinggan masing-masing(Kepentinggan yang tidak melampaui batas atau undang-undang).

Inilah realiti yang saya lihat dengan mata rabun saya sendiri. Realiti sikap pengguna jalan raya. Sekiranya masyarakat ini terus bertahan dengan prinsip sesat itu, saya percaya bahawa negara kita akan terkenal dengan kemalangan jalan raya di mata dunia. Pendik kata, jagalah keselamatan diri dan orang lain dan tolong jangan salahgunakan kepentingan dir yang terdapat pada semua manusia.
Dalam kata yang lebih kasar:
"Kalau nak mati, biarlah awak seorang sahaja dan jangan paksa orang lain turut mati bersama-sama awak"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan