16 Mac, 2011

bersyukurlah Wahai Rakyat Malaysia

Semalam, saya telah melihat bagaimana ombak Tsunami menyapu perkampungan pantai di Jepun melalui kaca telivisyen. Apa yang lebih dasyat adalah negara Matahari Terbit itu menerima nasib sudah jatuh ditimpa tangga kerana pusat jana kuasa nukliar telah meletup dan berlaku kebakaran kerana gempa bumi yang terallu mencabar kepada primis yang menempatkan bahan radio aktif tersebut. Sesungguhnya, saya terasa bergitu sedih dengan peristiwa itu kerana saya adalah salah seorang yang meminati negara yang maju itu walaupun mereka pernah menjajah Tanah Melayu dengan kejam suatu masa dahulu. Saya minat kepada negara tersebut kerana negara itulah antara negara kuasa besar di Asia, benua yang menempatkan Malaysia. Tambahan pula, saya minat kepada produk yang dihasilkan oleh negara tersebut. Ini kerana barangan seperti kerata, pendingin hawa, televisyen dan macam-macam lagi barang berteknologi tinggi yang dihasilkan oleh mereka sangat berkualiti dan tahan lama. Selain itu, teknologi kereta di Malaysia juga ada pengaruh daripada negera tersebut. Namun, minat saya sekadar minat bukannya cinta dan sanggup bertumpah darah di tanah tersebut.

Dari kaca televisyen, saya dapat melihat sekali lagi bagaimana orang bersedih, menangis dan melaung kesedihan yang terlalu amat hasil daripada ombak gergasi yang bernama Tsunami. Saya juga tidak dapat bayangkan bagaimana sebaknya di hati sekiranya saya berada dalam situasi tersebut.

Sebagai rakyat di tanah bertuah ini, saya terasa sangat bersyukur kerana negara ini tidak bergitu berisiko untuk diuji dengan bencana kerana kedudukan tanah yang sangat strategik. Kita seharusnya bersyukur kerana kita berada di tanah yang kaya dengan sumber semula jadi dan tidak terletak di lingkaran api pasifik yang boleh mengumpan amarak gunung berapi dan gempa bumi yang bersahabat baik dengan Tsunami. Walaupun Malaysia tidak semaju Amarika Syarikat dan Jepun, tetapi Malaysia sangat selamat untuk dihunii dan tidak perlu terlalu risau untuk dilanda bencana alam yang dasyat. Ini juga memberi kelebihan kepada kewangan negara kerana tidak perlu menghabiskan dana untuk menyerenggara kerosakang yang terlalu banyak hasil daripada bencana alam. Dana-dana yang bebasini secara tidak langsungnya boleh digunakan untuk autenetif yang lain seperti memajukan negara dan membuat kebajikan kepada rakyat. Pada masa yang sama, ekonomi negara akan sentiasa stabil. Bukankah ini lebih baik daripada negara yang maju dan kaya?

Kesimpulannya, kita sebagai rakyat Malaysia haruslah bersyukur dengan keadaan Malaysia yang sedia ada ini dan bukannya terikut-ikut bengan budaya negara yang maju sehingga melupakan darat mana yang dipijak dan langat mana yang dijunjung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan