07 Februari, 2014

Penggunaan Ayat Dalam Video Kangkung

Nampak gayanya, isu yang nak basi ni juga masuk dalam blog ini. Saya percaya ramai daripada kita sudah tahu tentang Sayur Kangkung. Malahan, ada golongan yang kreatif telah menghasilkan kangkung masak lawak dengan video lagu dan lirik tersendiri!! Sampaikan isu ini hebuh sedunia!! Dasyatkan!!

Apa yang saya akan bicarakan bukan berkaitan dengan perkataan Kangkung tetapi lebih kepada isi ucapan yang telah diucapkan oleh Yang Berhormat Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak dalam sebuah video kontroversi atau lebih dikenali dengan nama video kangkung! Di sini, saya sertakan transkripsi video itu untuk pembacaan dan perbincangan lanjut dari perspektif saya sendiri.

"Kalau harga sayur-sayuran naik! Sawi naik, Kangkung naik. Ada masa dia naik, ada masa dia turun. Hari ini, saya baca dalam surat khabar ada yang dah turun. Kangkung dulu naik sekarang ni dah turun.
Bila turun, kenapa tak puji kerajaan? Masa naik, dipersalahkan kerajaan. Ini tidak adil.
Sebab ini adalah keadaan.++++"

Berikut hanya sebahagian daripada ucapan beliau. Mungkin terlalu zalim sekiranya saya mengkritik Yang Berhomat Perdana Menteri Malaysia ini tidak memahami sensitiviti rakyat dengan hanya berpandukan "Framing" atau potongan kecil daripada ucapan panjang beliau. ini. Tetapi saya tidak menafikan bahawa terdapatnya penggunaan perkataan yang menimbulkan persoalan yang berbagai-bagai terhadap Beliau sendiri, khususnya daripada rakyat dan parti pembankang.

Saya percaya anda juga tahu apa yang tak sedap dalam skrip di atas bukan? Soal Kangkung turun satu hal, tetapi "kenapa tak puji Kerajaan?" juga satu hal. Ayat ini mungkin tidak berpaksikan niat tulen beliau tetapi ayat ini benar-benar mencalarkan imej beliau sebagai seorang perdana menteri! Apa yang rakyat mungkin tafsir ialah Perdana Menteri dan kerajaan pinpinan beliau berkhidmat untuk mendapatkan pujian. Dengan pandangan sebegini, macam-macam lagi pandangan dan syak wasangka yang negatif akan datang beransur. Rakyat akan mencurigai tahap keikhlasan perkhidmatan kerajaan dan beliau sepanjang pemerintahan kerajan BN. Adalah tidak mustahil sekiranya rakyat menyatakan bahawa kerajaan hanya mejalankan tugas untuk mendapatkan kepujian sahaja. Apa yang lagi membinbangkan, mereka juga boleh mentafsir bahawa Kerajaan akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan pujian tanpa menimbang apa yang seharus dipertimbangkan. Ini juga boleh menjadi senjata dalam video Teresa Kok kelak!!

Melalui Pilihan Raya Umum, Rakyat diberi kuasa mengundi seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, dan calon yang berjaya mendapat undi terbanyak akan memegang kerusi atau kawasan bertanding sebagai seorang ahli dewan rakyat (parlimen) atau seorang Ahli Dewan Undangan Negeri. Seterusnya, badan eksekutif akan dibentuk dengan berpandukan konsep Simple Mejority, iaitu parti yang memperoleh lebih setengah bilangan kerusi dalan Parlimen mahupun Dewan Undangan Negeri. Bayangkan, apakah kecewanya perasaan sekiranya kerajaan yang terbentuk hasil undian (walaupun bermasalah) ini memberi tahu penyokongnya bahawa "kami mahu pujian apabila kami berkhidmat untuk anda".

Kesimpulannya, Terlajak perahu boleh diundur,
Terlajak kata buruk padahnya.
Bukan mudah menjadi seorang peminpin. Teetapi susah lagi menjadi seorang peminpin yang bebas daripada pengaruh emosi.

(Sekadar Berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan