26 Ogos, 2013

Kem Math SMPKSetapak 2013

Pada 23 Ogos yang lalu, ssaya telah berpeluang melawat ke Sekolah Menengah Pendidikan Khas Setapak, iaitu tempat saya menadah ilmu semasa zaman awal remaja dulu. Tempat ini mengukir seribu kenangan manis mahupun pahit, masam dan juga masin. Mungkin juga pedas dalam memori. Uniknya, lawatan saya ini atas nama seorang sukerelawan yang memberi kerjasama kepada guru Matematik tingkatan 3 yang menjalankan kem subjek tersebut. Mungkin saya bukan pelawat tetapi sepatutnya sukerelawan!

Kem Matematik PMR yang diketuai Pn. Suriani binti Yusof, penolong kanan koko ini mempunyai corak yang unik dan tersendiri. Jika dibandingkan dengan kem-kem pendidikan yang pernah saya ikuti beberapa tahun dahulu, kem ini mempunyai bilangan fasilitator yang paling banyak. Ini bererti koncentrasi penuh boleh diberikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, di mana seorang fasilitator bertanggung Jawab mendidik satu hingga enam orang pelajar.

Kem ilmu ini bermula 2:50 petang 23 Ogos dan secara rasminya berakhir kira-kira 10:30 pagi 25 Ogos. Selain waktu rehat untuk pengurusan diri seperti makan, sembahyang dan tidur, masa yang selebihnya telah dimananfaatkan sepenuhnya untuk pendidikan.

Kumpulan fesilitator pula terdiri daripada guru-guru matematik SMPK Setapak, sukerelawan dari sekolah luar dan bekas pelajar SMPKS sendiri.

Secara keseluruhannya, kem ini berlangsung dengan bergitu lancar sekali. Dengan izin-Nya, aktiviti-aktiviti dan sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung seperti mana yang telah dijadualkan. Walau bagaimanapun, kem ini akan menjadi lebih bermakna jika pelajar pelajar PMR yang menjadi watak utama dalam kem ini boleh mencapai keputusan yang lebih baik dengan menggunakan kesempatan yang sedia terbentang ini.

Dengan kesempatan yang ada juga, ingin sekali saya menghadiahkan setinggi-tinggi penghargaan dan beribu-ribu terima kasih kepada Pn. Suriani dan SMPK Setapak kerana telah menyediakan banyak kemudahan seperti tempat tinggal, makanan yang lazat-lazat disamping pengiktirafan dengan pemberian sijil penghargaan kepada saya dan sukerelawan yang lain. Semoga usaha kem pendidikan ini dapat mencapai objektifnya dan sekali gus meningkatkan gred purata dan kecermelangan subject kira-kira untuk PMR 2013!

Kepada rakan-rakan PMR yang lain, semoga berjaya saya ucapkan!

(Sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan