29 Jun, 2012

Diari Pesakit

29 March
Saya berkenalan dengan dia. Dia tu seorang pesakit cancer, macam saya. Tapi, dia sangat ceria. Ceria seakan-akan tiada apa pun yang berlaku ke atas dirinya. Dia kata untuk apa nak sedih? Kalau sedih, sehari pun akan berlalu begitu sahaja. Kalau gembira, sehari itu pun akan berlalu jua. Lebih baik gembira daripada bersedih! Kata-kata itu benar-benar memberi perubahan kepada saya. Sebelum tiba hari tersebut, saya terasa malang, sedih dan hilang harapan dengan kehidupan. Cancer tiada ubat penawar. Usia akan dipendekkan. Tidak sempat untuk saya membalas jasa ibu bapa. Hahahaha. Kelakar benar. Sebelum saya sakit, tidak pula saya fikir tentang sikap biadap saya dengan orang tua. Mungkin sakit ini membuka peluang saya mendapat pahala! Hahahaha. Tapi, saya masih sangat berharap untuk kembali sihat. Jadi, gembiralah sentiasa. Mudah-mudahan saya boleh pulih.

2 April
Saya mungkin ada peluang! Doktor kata jika saya sentiasa dalam keadaan gembira, sel cancer mungkin menjadi sedikit terbantut aktivitinya. Ini telah menjadikan saya mahu menjadi lebih gembira. Kalau saya pulih, dapatlah saya buat banyak benda lagi. Sebab umur saya mungkin lebih panjang. Waktu itu, saya boleh balas jasa ibu yang penat membesarkan saya. Saya boleh membalas jasa ayah yang penat bekerja untuk besarkan saya. Sebenarnya diari, saya pernah mengintai ibu menangis dalam dagapan ayah. Ayah turut tumpas pada saat itu. Mereka menangis buat kali pertama di hadapan mata saya. Mengapa menangis saya tak tahu. Tapi tangisan itu adalah selepas saya sakit cancer. Mungkin ada kaitan dengan saya yang sakit ni kut. Tak apalah. Kalau saya terus gembira, Cencer akan hilang. Ayah dan Ibu tak payahlah nak sedih lagi.

14 April
Hari ni merupakan hari jadi saya yang ke 12. Satu majlis yang besar telah diadakan semberna ulang tahun kelahiran saya ini. Semua orang datang memberi ucapan hari jadi dan disertakan dengan semoga pulih dengan segera. Semua rakan sekelas saya juga datang untuk sama-sama meraikannya. Mereka semua bertanya tentang keadaan saya dan menyediakan macam-macam hadiah yang menarik. Antara hadiah yang paling saya suka adalah bola sepak yang berkualiti, dihadiahkan oleh Shafree, rakan karib saya. Dia kata kalau saya dah pulih nanti, saya dan dia akan bermain di padang kat taman sebelah nanti. Fight dengan kumpulan Bob. Saya akan tunggu sampai hari tu.

20 April
Saya jumpa dengan dia lagi. Tapi kali ni, saya jumpa sepintas lalu sahaja. Dia masuk wat dan bunyi macam serious sahaja. Dalam hati, saya teringin nak tahu apa keadaan dia sekarang. Sepatutnya, dia akan lebih baik. Dia yang mengajar saya perlu gembira sentiasa. Tak apalah. kalau ada rezeki, saya akan jumpa dan sembang lagi dengan dia. Semoga dia akan terus pulih.

24 April
Berkat doa, saya telah dapat sekali lagi bertemu dengannya. Saya dapat sembang dengan dia juga. Pada mulanya, dia seperti biasa, gembira dan sentiasa senyum. Tapi, tidak beberapa lama, dia menangis pula. Bila saya tanya, dia kata dia takut mati. Dia benar-benar takut mati. Saya pun jadi hairanlah. Kalau dia gembira macam tu, sel cancer sepatutnya lemah dan dia akan pulih. Ni, dia kata macam dia akan mati tak lama lagi. Setelah lama kami bersembang, tenyata benar. Doktor dah kata dia hanya tinggal masa sebulan sahaja. Saya juga menjadi takut secara tiba-tiba. Saya juga takut kalau doktor kata saya hanya tinggal sebulan lagi untuk hidup. Tolonglah jangan berlaku macam tu.

1 May
Hari ini, dia dah pergi. Pergi selama-lamanya. Dia pergi lebih awal daripada apa yang doktor cakap. Saya bertambah takut. Kalau doktor cakap sebulan, mungkin saya akan mati dalam tempoh yang lebih awal. Saya tak dapat tidur. Tak dapat gembira lagi. Kalau macam tu, macam mana saya nak main bola dengan Shafree? Saya masih belum dewasa dan belum boleh balas jasa ibu dan ayah. Kalau saya mati, ibu dan ayah akan menangis lagi. Saya tak nak semua ni berlaku. Tuhan, tolonglah saya.

7 May
Hari ni, saya jumpa dengan doktor lagi. Nasib baik dia tak kata saya tinggal sebulan lagi. Sebelum pergi jumpa doktor, saya sangat takut kalau doktor kata macam tu. Waktu saya sembang dengan doktor, dia kata dia bukan Tuhan. Kalau dia kata sebulan, belum tentu sebulan. Mung kin lebih, mungkin kurang. Jika saya terus gembira dan lalui kehidupan seperti biasa, tak fikir perkara yang mengarut seperti akan mati tak lama lagi, saya akan menjadi gembira. Kalau gembira, saya akan pulih. Macam tulah kut. Atas nasihat itu, saya cuba kembali gembira, tak fikir berapa hari. Saya percaya saya akan pulih. Semoga macam tu lah.

(Sekadar berkarya)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan