24 November, 2012

Sebagai penonton dan yang ditonton

Apa khabar kepada anda yang sedang berkunjung ke Halaman MejaLogam? Semoga dalam keadaan yang terbaik sehendaknya. Terlebih dahulu, saya ingin memohon maaf kerana membiarkan Laman ini kosong tanpa pembaharuan. Dalam tempoh ini, saya telah mempelarajari banyak perkara baharu dan juga pengalaman yang baru. Untuk pengetahuan semua, untuk kali pertamanya saya telah membuat kajian melalui statisik. Selain itu, saya juga mempelajari cara untuk mengumpul data dalam (survey). Sesungguhnya, pengalaman (survey) ini sungguh pahit tetapi pahitnya adalah sebuah kemanisan. Sama konsepnya seperti peria. yang dimakan pengemar peria! Contoh yang terbaik ialah pengemar peria tidak menyatakan bahawa peria itu pahit, sebaliknya lazat dan manis-kering rasanya.

Sebelum saya memesongkan tulisan ini terus lari daripada fokusnya, adalah lebih baik saya berpatah balik kepada tajuk yang telah tertulis di atas. Sebenarnya, tajuk ini juga ada rasionalnya dengan pengalaman saya. Hal ini kerana saya telah menjadi penonton dan ditonton dalam auditorium yang sama. Sebenarnya, tujuan saya berada dalam auditorium itu adalah untuk persembahan pancar ragam muzik tradisional Cina. Persembahan/concert itu sebenarnya telah diadakan pada Sabtu yang lalu di dewan auditorium Bangunan Tun Tan Siew Sin, K TAR. Terdapat 2 sesi persembahan yang berlangsung pada hari tersebut iaitu sesi sebelah petang (2p.m.) dan sebelah malam (7.30p.m.). Tetapi saya hanya beraksi pada sebelah petang dengan Erhu saya dan menjadi penonton (duduk di tempat penonton dengan tanpa tiket) pada sesi malam. Itulah yang digambarkan dalam tajuk saya sebenarnya. Tiadalah yang menarik sangat tetapi saya berasa ianya menarik. Pertamanya, saya dapat saksikan apa yang berlaku di belakang pentas, penuh dengan kesibukan. Seterusnya, saya dapat menghayati persembahan yang berlangsung sebagai seorang penonton yang biasa tanpa merasakan sebarang tekanan. Kedua-dua pihak yang terlibat dalam persembahan itu dapat saya hayati. Itulah sebab utama saya berasa pengalaman ini unik.

Selain pengalaman ini, saya juga ada satu lagi pengalaman yang menarik berkaitan dengan persembahan yang sama. Pengalaman ini adalah atas kecuian saya sendiri. Untuk pengetahuan semua, saya masih bertanggapan bahawa Sabtu yang lalu hanyalah Raptai semata-mata. Apa yang lebih dasyat, saya yang sudah ditempatkan di atas pentas (berpakaian lengkap) masih bertanggapan sebegitu. Persepsi itu hanya berubah setelah ramai penonton telah mengambil tempat masing-masing di dewan tersebut. Pada detik itu, gementar yang bukan kepalang mula terasa pada diri saya. Maklumlah, saya berbekalkan tanggapan yang salah.

Secara keseluruhannya, saya berasa gembira kerana diberi peluang untuk menjadi sebahagian daripada mereka yang membuat persembahan khususnya. Kalau boleh, saya mahu lagi peluang seperti ini (walaupun sangat-sangat memenatkan kerana perlu korbankan masa untuk membuat latihan) pada masa hadapan.

Oh ya, Sebelum saya menutup tulisan yang ringkas ini, izinkan saya menghadiahkan Jutaan terima kasih saya kepada Jurulatih saya, Jia Liang dan para rakan yang menyokong, melatih dan memberi peluang untuk saya bermain alat muzik bersama dalam satu kumpulan panca ragam yang besar.

(Sekadar berkongsi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan