20 Oktober, 2011

Rantai VS Susu?

"A chain is as strong as it's weakest link"Seutas rantai adalah sekuat pautannya yang paling lemah.

Pernahkah anda membaca peribahasa Bahasa Ingeris tersebut di mana-mana? Peribahasa ini telah saya belajar daripada En. John, guru Ingeris kelas saya. Pada mulanya, dia menyuruh kami cuba menekanya tetapi tiada seorang pun daripada kami berjaya menekanya. Akhirnya, dia telah memberi contoh kepada kami bahawa peribahasa itu bermaksud setiap kumpulan adalah sekuat ahlinya yang paling lemah. Apa yang dikatakan oleh peribahasa itu sebenarnya sangat menarik bagi saya. Cuba kita kaji ayat ini. Rantai akan putus apabila ditarik tetapi bahagian yang manakah akan menyebabkan putusnya rantai itu? Sudah tentulah pautannya yang paling lemah.

Menurut beliau lagi, peribahasa ini juga mengambarkan struktul sesebuah karangan. Contohnya, sebuah karangan yang mantap akan dicalarkan dengan satu ayat atau isi yang tidak mantap. Ini bererti kami harus menjaga setiap isi-isi yang akan ditampilkan dalam setiap tulisan kita agar keseluruhan tulisan itu menjadi lebih baik dan releven. Dalam kehidupan kita sendiri, kita dapat lihat bahawa falsafah peribahasa ini seakan-akan maksud peribahasa Melayu "Kerana nila setitik, habis rosak susu sebelanga." Apa yang saya cuba sampaikan bukan maksudnya yang sama tetapi keadaan tertentu yang menyebabkannya seakan-akan sama maksud. Sebagai contoh, seorang ahli keluarga melakukan perkara twerkutup, maka habislah seluruh keluarga dicaci dan dihina. Mungkin sekali moyang yang sudah lama bersemadi di dalam keranda pun terima tempiasnya apatah lagi cucu-cicik yang bakal lakhir! Dalam peribahasa kerana nila setitik, habis rosak susu sebelanga, anak ahli yang menconteng arang kemuka keluarga itu diiibaratkan seperti nila yang merosakan susu. Keadaan ini menunjukkan bagaimana seorang yang membuat sesuatu keburukan akan mencemarkan maruah seluruh kelluarganya. Dalam peribahasa Bahasa Ingeris ini pula, anak itu digambarkan sebagai pautan yang paling lemah yang akan memutuskan keseluruhan rantai keluarga. Ini juga telah mengambarkan organasasi keluarga itu lemah kerana telah gagal mendidik anak tersebut. Selain itu, masyarakat akan membuat kesimpulan bahawa institusi keluarga itu memiliki keperibadian seteruk ahlinya yang paling buruk itu.

Oleh yang demikian, cubalah kita lakukan yang baik dan menjauhi yang buruk agar kita tidak menumbang kepada putus rantai atau rosaknya susu yang sedang kita 'join'!
(Sekadar untuk mengisi masa lapang)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan